lørdag 25. januar 2014

Å male, eller ikke male... sort?

Disse bildene fra stuen vår tok jeg i går. Jeg kjøpte før helgen inn maling for å male dette konsollbordet i stuen i fargen sort blank, glans 90. Jeg var fast bestemt på å gjøre det, men da jeg tittet ned i malingsspannet ble jeg brått i tvil!... "Wow, der nedi var det sannelig MØRKT!"...

(Bildet på av mine to favorittmennesker - ungene mine - som står på bordet i sort ramme, er gjort utydelig med hensikt for at de ikke skal kunne identifiseres på bloggen, men de er veldig søte altså! ;)))


Bordet vil garantert bli både tøft, stilig og lekkert i sort høyglans, men da jeg satt der og så på det pr. i dag hvite (Lys antikkhvit) konsollbordet mitt bade seg i masse herlig hvitt dagslys som flommet inn stuevinduene, kom tvilen... "Skal jeg gjøre dette da?" ...Plutselig husker jeg ikke lenger hvorfor jeg ville ha det sort... For fornyelse? Joda det er fint og flott med fornyelse, men blir det til det bedre?

(Hvis du har lyst så kan du lese om de to gamle sifonflaskene fra Frankrike HER. Og historien bak kunstnermodellhånden kan du lese HER).  



En annen sak er at dette gamle glasskapet er veldig praktisk å ha her i høyden i stedet for på gulvet, og dersom jeg maler konsollbordet sort så bør vel kanskje også dette males sort, kanskje... eller flyttes... For mye sort blir ihvertfall ikke bra i denne stuen, så også dette gjør at jeg måtte ta en runde til i tenkeboksen...

(Glasskapet fra min oldefars butikk kan du lese om HER).


Det er jo nettopp alt det lyse, lekre, lette jeg elsker med stuen vår... 

Hvitt reflekterer lyset i stedet for å sluke det, slik sort gjør. Nå skal det sies at høyglans maling, uansett farge, reflekterer lyset på en helt annen måte enn matt maling, men er jeg likevel klar for et langt sort bord i stuen? Jeg er sannelig ikke så sikker lengre jeg... 



Jeg hengte opp et nytt bilde her i hjørnet, og fjernet alle de grå kurvene som tidligere stod her på hyllen hvor interiørmagasinene nå ligger. Kanskje var det kurvene jeg var møkk lei av, ikke det hvite bordet, for nå synes jeg det ble ganske kjekt her i hjørnet. Dessuten: Vil f. eks. sitrontreet like smashing ut oppå et sort konsollbord?...  

På den annen side så vurderer vi å henge opp noe veldig fargesterk grafikk her i hjørnet i stedet for det lyse maleriet, og da blir det kanskje ekstra lekkert med sort høyglans konsollbord til? ...Men fargerik kunst på veggene fungerer da også godt sammen med hvitt. Jeg er litt redd for at sort konsollbord + fargerik grafikk vil gjøre stuen visuelt bråkete... den har en deilig ro over seg i dag... kanskje holder det å fornye med litt farger - fargeklatter - og litt kontraster?... At det skal være SÅ himla vanskelig å bestemme seg! :D


Sitrontreet i stuen har forresten fått nye sitronbabyer! :)) Elsker sitrontreet, så det vil jeg beholde akkurat der det er, for her ser jeg det både fra sofaene og fra godstolen. Dufter helt himmelsk når det blomstrer gjør det også, og det blomstrer jevnt og trutt hele året.


Denne øyenstikkeren er kjøpt på et kunst- og håndverkmarked i Frankrike, det er egentlig asiatisk "balansekunst": Øyenstikkeren holder hele kroppen sin i luften ved å balansere på bare nesetippen, -digger den! :)) 

Hva jeg har bestemt meg for? Jo, tja, jeg har bestemt meg for å vente med å ta avgjørelsen til de nye møblene kommer! (Solgte sofaene våre, stuebordet m.m. for to uker siden, hvis du gikk glipp av det blogginnlegget så kan du lese det HER). Jeg vil se hvordan det hele blir først, og etterpå bestemme meg for om bordet skal males sort. Enn så lenge blir det som det er, -av og til er det best å ta tiden til hjelp! ;)

Følg gjerne Glassveranda på InstagramHa en fortsatt fin kveld! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


6 kommentarer:

minminivilla.blogg.no sa...

Jeg har skiftet ut et gult og svart interiør med hvitt og turkise toner. Aldri mer svart i min tilværelse tenker jeg pr d d. Men hvis du liker å tørke støv hver dag, så bare mal det blankt svart du - jeg er så glad jeg ikkehar det lenger :) Hjertelig ment innlegg :) Ha en fin senvinter!

Ann sa...

Tusen takk for at du delte dine tanker rundt dette, for det var både et nyttig og viktig argument for hvorfor å velge hvitt! ;) Lett å glemme når man velger farger, det at enkelte farger krever mer vedlikehold enn andre. Bokhyllen på bordet er allerede litt jobb med å holde støvfri, fordi stablene med magasiner og bøker gjør det litt kronglete å tørke støv av hyllen. I morges da jeg kom ned i stuen tenkte jeg "Jepp, vi prøver sort!", men nå ble jeg litt i tvil igjen... Støvtørking av den hyllen omtrent daglig frister ikke! :D Hvert av bena på dette bordet har også fire støvsamlende "hyller" hver... :S Sort høyglans er utrolig lekkert, men ikke med støv på... må visst tenke meg om enda litt til før jeg gjør dette... Takk for viktig innspill! ;)

Ha en fin søndag! :0)

Stor klem, Ann.

Stein sa...

Jeg forstår godt ditt dilemma :-) Hvitt er trygt, trivelig, vakkert og passer til så og si alt. Men det gjør jo samtidig svart også! :-D Jeg er jo veldig glad i svart som kontrast sammen med alt det lyse og ja, sitrontreet kommer til å gjøre seg enda bedre mot svart! :-) Men på den annen side er det selvfølgelig lettere å se støv på svarte, høyglansete overflater.. :-) Uansett er jeg sikker på at din gode smak vil lede magefølelsen til riktig avgjørelse.
Jeg malte en kommode og hagemøbler svarte i drivhuset mitt og angrer ikke et øyeblikk. Det er ingenting som er så fint mot planters grønnfarge! Jeg valgte halvblank og har ikke opplevd problemer med støv der ;-)
Bilde:
http://sommerhagen.blogspot.no/search/label/Drivhus?updated-max=2013-05-22T09:13:00%2B02:00&max-results=20&start=7&by-date=false
Ha en fortsatt fin dag.
Stein

Ann sa...

Tusen takk for tipset/linken, Stein! :)) Det er bare utrolig flott det drivhuset ditt!! -Og jeg ser at sitrontrær absolutt kler svart også, -fargene kom virkelig til sin rett! ;) Støvet skremmer litt ja! :D Men jeg har enda ikke sluppet tanken på sort bord, skal se hva det blir når jeg har fått de nye sofaene inn i stuen! ;)) Takk for tilliten forresten, hi, hi! ;))) -Og takk igjen for supert innspill!

Ha en fin uke! :0)

Stor klem, Ann.

Ingunn sa...

Hei Ann. Sort med høy glans er så lekkert synes jeg. Vi har det i spisebord og tv benk og en sort godstol i skinn. Resten er i hvitt, grått og beige. Gir litt eksklusivt preg synes vi. Vi kombinerer med matte og blanke ting i lamper og tekstiler. Og litt pynt. Turkis er nydelig farge. Gleder meg til å se sofaene hos deg. Kanskje du kunne prøve å dekke det du vil male med sort tøy et par dager og så bestemme deg? God helg Ann!! Klem Ingunn

Ann sa...

Hei! :)) Ja det er jo en utrolig lekker kontrast sammen med hvitt og lysegrått, dust og lett, gir et et litt eksklusivt preg som du sier, jeg er bare livredd fargen sort, så her måtte det noen ekstra runder i tenkeboksen til! ;)))

God helg til deg også! ♥

Stor klem, Ann.