onsdag 2. mai 2012

Støvete farger, lyst, eklektisk, litt industrielt og helt herlig!


Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 5 vakre bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det australske interiørmagasineCountry Home Ideas magazine. (All 5 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the Australian Country Home Ideas magazine).

En sjelden gang kommer jeg over interiørbilder som jeg bare ikke kan se meg mett på!  Interiører som har det lille ekstra! Interiører som er vakre og interessante og som har i bruk alle de materialer, og ikke minst farger, som jeg elsker! Disse bildene ga med akkurat den følelsen! Jeg måtte se og se på bildene, og bla tilbake og se dem alle atter en gang og bare nyte! Noe så utrolig vakkert!? Jeg er jo, som dere som er innom Glassveranda regelmessig allerede vet, utrolig glad i den eklektiske stilen! Ja lyse, lette, tidløse interiører, som er spekket med overraskelsesmomenter og en herlig miks av møbler, ting og kunst/brukskunst fra vidt forskjellige tidsepoker, stilarter og kontinenter! 

Den duse grågrønne fargen tror jeg er bra helt lik den som vi har malt i taket på paviljongene våre, men du verden så vakker den var her på vitrineskapet! Nydelig! Den mørke blågrålilla fargen på den ene stolen er en slags gustaviansk blåtone, -også en av mine favorittfarger. (Mange naturfargede tekstiler fra Asia/India/Afrika har også denne blåfargen).



Metall, tre, stein, betong, kvist, glass! Det kan ikke bli feil! Alle er solide, varige, skikkelige kvalitetsmaterialer som jeg også foretrekker. Det er materialer som overlever generasjon etter generasjon. Antikviteter med vakker patina mot en nymalt og "feilfri" lysegrå veggflate: Herlige kontraster! De understreker det vakre i hverandre. Legg merke til stolen av metallstreng her nærmest i bildet. Den er i sin tid malt i fargen lys eir tror jeg. Tilsvarende den fargen vi brukte på skoddene i lysthuset vårt, -en farge som også er utrolig vakker!



Det spørs bare om ikke dette er mitt drømmekjøkken! ;) Et kjempestort Industrikjøkken med åpne industrihyller, -et kjøkken med lysegrå vegger, grått betonggulv uten porer, hvitevarer i stål og et enormt stort eldgammelt nostalgisk benkebord med mange skuffer og vakker rustikk patina, som står i flott kontrast til alle de nye blanke stålflatene! -Og så må kjøkkenet selvsagt bade i dagslys slikt som her! Aldeles, aldeles, nydelig!!



Dette rommet er nok litt for rustikt til at jeg ville trives her, men så spennende, så spennende! Veggene i det gamle huset er skrapt, men ikke malt. En gammel jernbanetralle har blitt bord. Dette skaper spennende og dramatiske kontraster til den over-elegante stolen og sofaen. Stort sett bare rene, harde flater i dette hjemmet. Noen få gardiner i enkelte rom som jeg nok ville foretrukket å bytte ut med innvendige vindusskodder i vakre duse grågrønne eller blågrå farger kanskje, noen ultramoderne puter med monokrome grafiske mønstre ligger i sofaen, ellers ingen duker, gardiner, matter eller andre... "flagretøy"!



Her flere detaljer fra kjøkkenet. Knalltøffe stoler! Vel, hvor praktiske de er rundt frokostbordet hjemme hos en barnefamilie dog, kan nok diskureres, men et spennende dekor/designelement i interiøret var de i hvertfall! Kanskje hadde også et stort og lyssatt, hvitmalt, rent, "feilfritt" bokskap av nyere dato med vitrinedører, fylt med porselen og kokebøker, gjort seg i hjørnet i stedet for krakken med slakteblokken? Hmm... drømme, drømme... jo et kjøkken som dette, gjerne med en størrelse på ca. 50 m², det hadde vært noe det! :))) Men trenger jeg det? Njaaæ...i ;)

Alle disse fem bildene er hentet fra hjemmet til interiørdesigner Debra Cronin. Du kan lese om huset, og se flere bilder fra dette hjemmet, her: Country Home Ideas magazine

Ha en fin kveld! :0)

Klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
For noen herlige bilder:) likte så godt kjøkken bordet og kjøkken benken.
Sov godt

Klem Merete

Anonym sa...

Nydelige bilder, og nydelige farger.
Helt nydelig er Timian også :)
Vi har en tibbeblanding på 12 år, og hun er verdens skjønneste,mest empatiske hund :)
Lise