tirsdag 30. oktober 2012

Litt om fargebruk i interiøret, dramatiske farger, kontraster, -og hva sier hjemmet ditt om deg?

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 7 nydelige bildene som du ser i dette innlegget tilhører House to Home, en nettside full av inspirasjon, eid og drevet av det britiske forlaget IPC Media. (All 7 of these beautiful photos shown in this reportage belong to House to Home, a great website by the British publishing company IPC Media).

I Skandinavia har de hvithvite interiørene regjert i noen år nå, rom med hvitmalte tak, hvitmalte vegger og hvitmalte gulv, ofte sett med hvite møbler og hvite pyntegjenstander i... Lyst og lekkert til å begynne med kanskje, men det kan bli for mye hvitt også, kan det ikke? For meg blir alt dette hvite på hvitt bare en reprise av 80-tallet da alt skulle vært i furu på furu: Vegger, gulv, tak, lister OG møbler skulle være av furu, og gjerne lysestakene, rekkverk og lampeføtter også... jeg hev meg aldri på den bølgen heller, for jeg elsker nemlig kontraster

Furu på furu er kjedelig, hvitt på hvitt er kjedelig, sort på sort er kjedelig, men blander du dem derimot, oppstår magi! Det lyse fremhever det mørke, det mørke framhever det lyse, fargene understreker, underbygger og forsterker hverandre, og skaper et sterkt, dramatisk og spennende uttrykk!


Enkelte interiører ser ut som om man har maskert kun vindusflatene for å unngå at de skal bli hvite, og at man så bare enkelt og greit har sprayet hele rommet fra topp til tå med hvit maling. Selv elsker jeg lyse, lette rom, rom som flommer over av masse herlig dagslys, rom med volum og ekstra takhøyde, ja tak og lister må gjerne være hvitmalte, veggene må gjerne være nesten-hvite, men jeg foretrekker at rommet i tillegg har noen tyngdepunkter, noen kontrastfarger, enten det er gulvet, møblene, bildene eller pyntegjenstandene, -ja gjerne alle disse elementene. 

Det øverste bildet viser et interiør hvor mørke farger dominerer rommet, med andre ord er det et ganske så unorskt interiør, men visst er det et flott rom? Herlig også dette rommet ovenfor med det enorme maleriet stående på gulvet som gir en helt ny dimensjon til rommet!


Hvis du synes dette med farger er vanskelig, og du ikke er komfortabel med å velge ut kraftige farger og kontraster til et rom, så tenk på at enten du velger en mørk eller en lys farge som hovedfarge i et interiør, så er det en god regel å holde seg til tre - 3 - basisfarger i et rom: 1 hovedfarge, 1 mellomfarge og 1 tilbehørfarge. Et trygt valg er å la hovedfargen (veggfargen og noen detaljer) oppta ca. 60 % av plassen i rommet, la mellomfargen (ofte på møbler og større ting) få 30 % av plassen, mens tilbehørfargen (fargen på diverse tilbehør) kan få de resterende 10 %.  

Her på bildet ovenfor er en lys grå/hvitlig farge brukt til hovedfarge, gråbrune farger er mellomfarge, mens den lyse limegrønne fargen er brukt som tilbehørsfarge, -den fargen man "krydrer" interiøret med.  


Bruk av knallfarger på møbler og tilbehør i et ellers fargenøytralt rom gir også interiøret et dramatisk, storslått og samtidig modent/voksent utrykk! "Her bor det voksne, selvsikre, velutdannede, kunstneriske mennesker!", er tanken som slår meg når jeg ser dette interiøret! Et interiør reflekterer nemlig menneskene som bor i huset. Hvem er de, hvilke verdier har de, hvilke interesser har de? Alle danner vi oss et bilde - et førsteinntrykk - av en person, eller en familie, når vi kommer inn i et hjem for aller første gang. Har du tenkt på hva sier hjemmet ditt om deg? En spennende tanke, ikke sant? 

Dette er i utgangspunktet et helhvitt rom, men bruken av farger på møbler og tilbehør, og én tapetsert vegg, gir det likevel særpreg og karaktér. Vi danner oss umiddelbart et bilde av hvem som bor her, bare ved å ta en titt inn i rommet, gjør vi ikke? Det er vel neppe en revisor som bor her, da har har hun i såfall en undertrykket kunstner i magen. Jeg tenker teater eller skuespiller når jeg ser dette interiøret, kanskje en forfatter?


Her et helhvitt rom, krydret med dramatiske kontraster og grafiske mønster! En hvit sofa her med en hvit lampe over hadde blitt ro... men du og du å kjedelig interiøret da hadde blitt! "Å så fine vinduer", hadde jeg nok da tenkt, mens at dette sofavalget virkelig gir statement til rommet! "Wow gud så lekkert!", tenkte jeg da jeg så dette bildet, selv om jeg nok aldri selv ville våget å kjøpe en sofa som dette. Vel, man skal aldri si aldri! ;)) 

I rommet på bildet fungerer denne sofaen fantastisk godt, den fremstår som et smykke i stuen, som vakker brukskunst, og årsaken er rett og slett at rommet for øvrig er så lett og rolig. Denne sofaen i en kjellerstue med små/ingen vinduer, røde vegger og mange små bilder på veggen hadde blitt fullstendig krise! Ikke alle møbler passer i alle rom, men enkelte møbler passer helt perfekt i enkelte rom!


Her har de valgt en ensfarget, visuelt rolig, sofa fordi det foregår nok på veggene! Myke, softe farger har fått selskap av ben av mørk eik. Det setter et elegant og eksklusivt preg på interiøret. 

De hvitmalte listene står i flott kontrast til de lilla veggene, stuen framstår som ren, lun, varm og koselig. Kanskje er det her revisoren slapper av etter en travel dag på jobben? 


Flere inspirerende bilder her: House to Home. 

Ha en fin kveld! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

5 kommentarer:

Mor Inger`s hus sa...

Er så enig med deg - det må være kontraster.
Og her var det mange spennende kombinasjoner, ideèr og inspirasjon.

Ha en fin kveld.

:) Inger

Anonym sa...

Veldig fint med kontraster og jeg liker veldig godt at det er det:)
Og her var det utrolig masse inspirasjon å hente i form av tøffe fargevalg:)
Jeg er nok litt mer på den Fransk/Nordiske landstil, men digger at andre har så flott hjem:)
Klem Merete

Åshild sa...

Jeg har brukt veggfarger som var vanlige da huset var nytt midt på 1700-tallet. Folk var veldig fargeglade da og det kunne være mange farger i samme rom. Jeg har valgt hvite lister og karmer for å binde rommene sammen. Her var det veldig lite gamle møbler så det er ikke noe museumspreg her, men kontraster er det nok. Den hvite bølgen var jeg aldri på.

Mitt Kreative Krypinn sa...

Veldig fine rom og flott med kontraster :)
Hos meg foregår det nok litt for mye i de fleste rom, selv om jeg prøver å undertrykke min aller mest fargeglade side hihi.
Tror kanskje det hadde vært greit om alle gikk med skylapper her inne, for da fikk de sett bare et sted i gangen og da er det ikke så aller værst - ellers er det litt værst...
Ja, ja vi lev no med det.

Klem Marit

Ann sa...

Klassisk, nordisk, litt fransk/italienskinspirert, med en eklektisk vri her hos oss Merete, hi, hi, ikke godt å si hva man skal oppsummere det til! ;)))

Blogginnlegget er mest ment som inspirasjon til dem som er på leting etter sin egen stil, kanskje er litt lei av omgivelsene og ønsker noe nytt og ikke helt vet hvor/hvordan de skal begynne.

Når man trives i hjemmet sitt, er stolt av det og gleder seg til å komme hjem hver dag har man funnet sin egen stil uansett hvilken den måtte være. Har man funnet sin egen stil forteller den mest sannsynlig noe om menneskene som bor der, interiøret har blitt personlig og personlige interiører er som oftest de mest spennende å besøke også. Har du funnet en stil du liker så hold for all del på den, det viktigste er tross alt hvordan den som bor i hjemmet trives! ;) ...Så jeg har tenkt å beholde "Klassisk, nordisk, litt fransk/italienskinspirert, med en eklektisk vri" uansett hvilke trender som kommer, -trives med huset slik det er nå og jeg bryr meg derfor ikke om hva den gamle naboen vår, eller andre, måtte tenke om det vi har i stua vår! ;)) Det kan være greit å tenke over hva hjemmene våre sier om oss, hvis man ikke har gjort det før, men det er like mange meninger/tolkninger som det finnes mennesker, så jeg tror det beste er å følge sitt eget hjerte når man innreder hjemmet sitt! ;)

De fleste rommene våre er lyse og nestenhvite, det er ingen hemmelighet, så hos oss er det primært møblene som byr på kontraster.... ja også må jeg jo stadig krydre med de kjære blågrønne Middelhavsfargene mine! ;))) Synes nesten det må være litt noen farger midt oppi alt det hvite! ;)
Farger er flott Marit, synes den blomstrede tapeten din er nydelig! Kunne godt tenkt med en slik en "sommer-hele-året"- vegg jeg også! ;)) En vegg som hvisker "Slapp av, vinteren varer ikke evig, det blir snart sommer igjen!" ;)

Ha en fortsatt fin uke alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.