fredag 1. november 2013

Bilder og kunst i interiøret

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 8 vakre bildene du ser i dette innlegget tilhører det danske interiørmagasinet Boligmagasinet. (The 8 beautiful photos shown in this reportage belong to the Danish Interior design magazine Boligmagasinet). 

Kunst gir ethvert rom "det lille ekstra". Danskene ligger nok flere lysår foran oss nordmenn når det gjelder bruk av kunst i hjemmet. Mens vi sjelden ser kunst i norske boligreportasjer, hører danske boligreportasjer uten storslåtte kunstverk på veggene til sjeldenhetene. 

Hvorfor det er slik skal jeg ikke spekulere i, men tenkte heller å vise noen eksempler på hvordan kunst er med på å definere stilen i et interiør og gi rommet betydelig mer identitet og særpreg. Ta dette rommet f. eks, det hadde virkelig ikke blitt det samme uten de flotte bildene på veggen, hadde det vel? Kunst utgjør den lille forskjellen som hever interiøret fra OK til ekstraordinært!

Denne veggen har fått en bildecollage satt sammen av små og vidt forskjellige motiver, innrammet i vidt forskjellige rammer. Veggen ble straks mye mer interessant.

Kanskje forteller collagen også noe om menneskene som bor her? Hadde jeg kommet inn i dette rommet ville jeg nok raskt ha benyttet anledningen til å ta en nærmere titt på veggen, synes slike bildecollager er veldig spennende, jeg elsker både mennesker og interiørløsninger som ikke er helt A4.

Sikkert mange som har liggende forskjellige rammer i en skuff som man ikke helt vet hvor man skal gjøre av. Hvorfor ikke lete dem opp, ramme inn noe spennende og krydre en vegg med dem slik som her? Har du rammer i en "håpløs" farge så er det jo fort gjort å gi slike små rammer et strøk fornyende maling.

Et kunstverk kan ha massiv effekt på et rom også når det er hengt opp ene og alene på en vegg. 

Et tidløst klassisk interiør med lyse ensfargede vegger, profilert listverk og parkett/tre på gulvet, kan gis et moderne, mer tidsriktig uttrykk, bare ved å tilføye abstrakt kunst og lamper i nytt design. 

En smal stilren ramme av bjørk eller lignende, slik som valgt her, er også med å gi rommet et ansiktsløft. En sort eller hvit ramme hadde helt sikkert også blitt fint her, men det varme treverket er med å gi rommet et varmere, lunere, uttrykk.
Her er et kunstfoto montert på en dør! 


Store bilder på lerret er alltid flott! Det samme gjelder fotokunst på plexi og aluminiumsplater. Slik kunst kan forvandle helt ordinære, litt kjedelige, rom, til de mest fantastiske og stemningsfylte favorittrom! 

Forestill deg dette rommet uten maleriet på veggen...

Her er malerier, litografier og andre grafiske blad samlet i collage på veggen, og det gir en fantastisk gallerifølelse i rommet! Dette lesehjørnet uten kunsten hadde blitt platt og kjedelig, ja identitetsløst.

Legg merke til hvordan du kan få et bilde som ikke er veldig stort i utgangspunktet, til å bli stort og lekkert ved bruk av bredt passepartout! Bildet i den brune rammen ved stolen har sannsynligvis papirstørrelse A3, men med passepartout blir det mer enn dobbelt så stort på veggen. Det samme gjelder det lille trykket du ser i smal ramme i midten helt til venstre på bildet.


Det samme gjelder her, dette rommet hadde ikke vært særlig spennende uten kunst på veggen! Fargen på kunstverket gjør også sitt for å skape "wow"-effekt. Det handler om å våge! Det hadde vært tryggere å velge et helt abstrakt sort/hvitt-maleri, det hadde helt sikkert blitt flott det også, men rommet hadde ikke blitt like spennende. Dette er et skikkelig statementmaleri, ikke noe man ser hjemme hos hvermannsen, -et spenstig valg og knalltøft! Et maleri eller kunstfoto på pleksi eller aluminium koster en del tusen, men som du ser så definerer det ene bildet hele rommet. 

Likte denne løsningen veldig godt! Her har de valgt å samle alle familiebildene i et lyst og lett tilgjengelig hjørne av huset, istedet for å henge noen i trappoppgangen, plassere noen på skjenken, noen over pianoet etc., slik vi ofte ser det gjøres i norske hjem. Legg merke til at felles for alle bildene er at de har smale, enkle, rammer, og at alle bildene er i sort/hvitt. Bortsett fra det har de forskjellig størrelse, de er fra forskjellige tidsepoker og de ser ut til å være hengt opp helt tilfeldig! Herlig kaotisk, og ryddig på samme tid!  

Flere inspirerende interiørbilder og hjem finner du: HER.

Ønsker deg og fine en riktig fin start på helgen! :0) 

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


10 kommentarer:

Unknown sa...

Supert innlegg:) har alltid lurt på hvordan du laget de store lerretene dine. Jeg finner ikke skikkelig store i butikken.
ønsker deg god helg fra gjesteopptreden som bloggstarter for en venn.
mvh
Anniken

hill`s interiørblogg sa...

Nydelig kunst inspirasjon fra deg i dag... Som du sier, så kan et flott kunstverk forvandre et rom. Prikken over ien ;0)
Ha en flott helg
Klem fra Hill-Iren

Anonym sa...

Nå kjenner jeg hvor mye jeg har savnet dine Inspirasjon utenfra-reportasjer! Det er bare helt rått, du legger merke til ting i bilder som jeg ellers aldri ville sett! Slike interøranalyser gjør at også jeg lærer å se, legge merke detaljer, hva som fungerer og hvorfor! Bilder fra magasiner vist på blogg kan være kjedelig, men på Glassveranda følger alltid mye spennende og lærerik tekst med, og det kan jeg ikke få rost deg nok for Ann! I morgen skal jeg henge opp bilder i stuen og male fire rammer jeg ikke har visst hvor skulle henges, men nå vet jeg! ;) Takk for fin inspirasjon. Fin helg til deg. Klem fra Eirin.

Anonym sa...

Fin familievegg, kanskje jeg prøver, her er bilder alle steder, null system. skal ordes opp i nå. Takk for titten. Stig.

Anonym sa...

Gosh den øverste stuen var vakker! Bildene på veggen har alt si! Vil ha! Har kjøpt 6 meter bildehylle til spisestuen, må investere i litografier eller noe, flotte tips om innramming. Så på store grafikkfoto, dyre, tenkte ikke på at passepartout gjør dem betydelig større. Kan velge A 4 og srort passepartout. Big impact + less expensive! ;) Fin kveld, her plaskregner det, blir fint inneordnevær i morgen! Kimberly.

Anonym sa...

Danske interiørmagasiner er de beste, mer chic enn de norske, med mer og nyere design, kunst, sjove billeder, abonnerer på 3 jeg;) Men Nordmennene er best på «koselig»., det er jo også noget? Hilsen fra Norskdanske Ane ;)

Ann sa...

Tusen takk for så koselige tilbakemeldiger! ♥ :))

Anniken: Skal lage et til kjempedigert lerret før jul, skal huske å ta bilder av prosessen, så kan du få se! ;) Jeg har heller ikke funnet ferdige lerreter i slike gulv-til-tak formater til salgs, skulle gjerne kjøpt de ferdig, så hvis andre har tips til hvor å få kjøpt slike (tomme oppspente lerreter til å male på, med 4 cm tykke/kant), så skriv det gjerne her nedenfor!

Takk Eirin!! Tenker av og til at jeg kanskje skriver aldeles for mye tekst, at ingen da gidder å lese, så jeg setter stoooor pris på denne tilbakemeldingen fra deg! ♥ Masse lykkke til med rammene dine! :o))

Ja ikke sant, Kimberly! ;)) Big impact + less expensive = Goooood :D

Jada, koselig er da også noe! :)) Nå skal det sies at enkelte av de norske magasinene også er gode på design, men jeg savner mer kunst i interiørmagasinene, og der er de danske magasinene heeelt suverene! ;)

Ha en riktig fin lørdag alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.

Anonym sa...

Hei
Flotte bilder du viser.
Kunst på veggene er utrolig viktig for meg også, men jeg kjøper alltid et bilde fordi det "rører" meg på en eller annen måte, om det passer til sofaen eller "løfter" interiøret blåser jeg i ;) men så er jeg ikke, og kommer heller aldri til å bli, en inteiørblogger.
Varme hilsner
Sanne

Ann sa...

Å godt å høre, for det er jo nemlig en veldig viktig del av kunsten, ikke bare å dekorere! ;) Interiørbloggere er bare vanlige norske damer, så jeg regner med de aller fleste interiørbloggere tenker slik når de velger ut kunst til hjemmene sine! ;) Ihvertfall gjør jeg det! ;)) Mer om akkurat det i et tidligere blogginnlegg som du/dere finner her: http://glassveranda.blogspot.no/2010/09/kunst-trenger-ikke-vre-dyrt-kunst-skal.html

Ha en fortsatt fin kveld! ;0)

Klem, Ann.

Indretning, møbler og styling sa...

Rigtig fin artikel omkring boligen, sofaer og stole. Jeg er meget inspireret og nysgerrig omkring design og lignende ting til boligen og mit hjem. Så jeg følger gerne med her og ser om du lægger nye og spændende ting op omkring hjemmet.