lørdag 10. august 2013

Hvordan å få sommeren til å vare evig!

Vel, om ikke evig så i hvertfall til laaangt uti oktober! ;)) Viste i gårdagens blogginnlegg godstolen hvor jeg vanligvis sitter godt plantet blant myke deilige pledd og puter med bena opp på puffen om kveldene og leser, blogger eller surfer på nettet! Det er fint å ha et slikt et "mammareir" å kose seg i, kanskje spesielt i vinterhalvåret, da er godstolen min som står bare få meter fra peisen det aller beste! ;) 

MEN sannheten er den at jeg ikke er helt lett å få i hus, jeg prøver å være mest mulig ute om sommeren, også om kveldene, og også i duskregn og blest! Å sitte ute å lese med en kopp kaffe, te eller et glass vin, kanskje med favorittmusikken på lavt volum i bakgrunnen, eller radioen, ikke mye i livet er bedre enn akkurat det synes jeg. Enn så lenge at jeg ikke fryser så storkoser jeg meg ute!

Pergolaen (flere bilder av den HER) vår er fantastisk på fine sommerkvelder, men også på varme sommerkvelder med duskregn. 


Lysthuset (flere bilder av det HER) er som skapt for kjøligere og regntunge sommer- og høstkvelder, her inne gjør isolerte vegger og gulv og en liten varmluftsvifte at temperaturen holder seg like varm og stabil som inne i stuen. Verdens beste sted om høsten!


De fineste sommerkveldene nytes selvsagt ute i solen i "mammareiret" på vestterrassen vår (flere bilder av den HER). Der er det fint å sitte å lese helt til solen går ned sent om kvelden. Dette er utsikten mot sørvest, tatt mens jeg sitter i lesestolen min litt lengre bort på terrassen! ;))

Til høyre for meg når jeg sitter der er badepaviljongen med spaet. Du ser et stemningbilde fra spaet nederst! ;) 



Norske somrer er ofte både korte og uforutsigbare, og det i kombinasjon med at vi elsker frisk luft og alt annet som hører sommeren til. 

Hagen vår og uterommene på eiendommen er planlagt med utgangspunkt i dette. Ofte kan temperaturen ute være fin, til tross for litt skyer og duskregn til tider... 

Den åpne paviljongen er planlagt med tanke på dette. Skulle det bli regn, så er det selvfølgelig litt kjedelig, men det gjør ingen verdens ting! Vi spiser likevel ute dersom temperaturen er fin, -vi spiser i paviljongen! (flere bilder av den HER).


Også spaet da, det ultimate "mammareir"! ;)) (Dette er badepaviljonen, som sitter fast i huset vårt, du ser den i enden av vestterrassen på disse bildene). Vi har lagt ned mye arbeid i uterommene våre, det har tatt oss tiår (du kan lese hushistorien vår HER), men hver gang jeg lener meg tilbake her i 39 graders brusende vann med massasjedysene på full fres og putter et rødt saftig nyplukket jordbær i munnen, tar en munnfull av den søte sommervinen og titter opp på de rosa små bomullsdottene på himmelen som bader i kveldssolen, tenker jeg at det i aller høyeste grad var verdt slitet! ;)

Jeg har alltid tenkt at enhver investering som kan få sommeren til å vare lengre, ja helst heeele året, er en god investering! ;)) Ha en fin lørdag! :O)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


5 kommentarer:

Elisabeth, ta trappa opp sa...

Ja, her kunne jeg hatt sommer leeeenge :)
Nyt den så lenge du kan!

Klem
E-

Anonym sa...

Perfekt sted å ha sommer lenge:)
Nydelig, hadde nok stor koste meg her langt ut på høsten:)
Klem Merete

Ann sa...

Takk, vi er veldig glad i sommeren, så da gjelder det å legge tilrette for at vi får sommer leeengst mulig! :)) Mye tid og mange års feriepenger gikk med, men den avgjørelsen har vi aldri angret på! ;) I år ble det pergola, men nå tror jeg vi er ferdige å bygge uterom! ;))

Ha en fin søndag! :0)

Stor klem, Ann.

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Flotte og inspirerende uterom! Her burde det vært en fotballkanal ute for å lokke gutta ut....
Ha en flott sensommer!

Ann sa...

:D Huff, men får du fotball der ute blir det jo ikke noe trivelig der lengre, hi, hi! ;))) (Har to fotballgale gutter i huset jeg også, -en stor og en liten!)

Ha en fin uke! :0)

Stor klem, Ann.