lørdag 28. juli 2012

DIY/Gjør-det-selv: Vi snekrer et lekkert solbrilleskap - Del 3: Se bildene av det ferdige solbrilleskapet! (Sunglasses cabinet!)


Dersom du ikke fikk med deg Del 2 hvor jeg viste steg-for-steg hvordan du kan bygge dette solbrilleskapet, så kan du lese det her: DIY/Gjør-det-selv: Vi snekrer et lekkert solbrilleskap - Del 2.

Veldig, veldig fornøyd med det nye solbrilleskapet mitt er jeg! :)) Det hele begynte med at jeg syntes denne delen av entréen hvor solbrilleskapet nå henger, kunne trenge et spennende blikkfang på veggen, -helst noe som var litt rart men samtidig vakkert, og veggen trengte samtidig også en fargeklatt. Og ettersom vi i tillegg trengte en løsning på floken i solbrilleskuffen vår oppstod derfor dette solbrilleskapet på skisseblokka! ;)) "Tre fluer i ett smekk!" 

Dette var et spennende lite prosjekt ettersom jeg aldri har sett et solbrilleskap til hjemmebruk før i hele mitt liv! :D Men vi har jo laget en del skap av gamle vinduer før gjennom årenes løp, -dette skulle bare ha en litt annerledes form og innhold.

Jeg hadde en veldig klar idé om hva jeg ville ha. Et av de mange gamle vinduene som står lagret i kjellerboden vår skulle brukes, gamle vinduer kan bli flotte hvis de males men de er ofte fire ganger mer spennende hvis de ikke males, og ettersom dette skulle brukes innendørs så jeg derfor ingen grunn til å male det. 

Jeg ville heller ikke ha noen museumsgjenstand, vi ville lage noe nytt, spennende og ganske fargesterkt! Herlige kontraster mellom nytt og gammelt, rustikt og blankt, mellom "feilfritt" og røft skulle det det ha! 

Nå er skapet ferdig og solbrillene våre på plass i skapet! Ingen flere floker, riper og fingermerker på solbrilleglassene. Her får solbrillene det bra og vi fikk full oversikt over utvalget! Jeg har veldig sansen for brukskunst, og dette solbrilleskapet kan trygt kalles det! Skapet henger "som et bilde" på veggen, det er et dekorelement i rommet, men samtidig er solbrilleskapet svært praktisk og blir i bruk daglig. "Bildet" vil også endre seg litt med årstidene! :))

Innredningen i vårt nybygde solbrilleskap er svært enkel, men funksjonell: Jeg har spent en tykk lintråd mellom to små kroker. Det er 15 cm mellomrom mellom hver tråd. Over tråden henger alle solbrillene som perler på en snor! ;)) Den vakre skapdørknotten av porselen er kjøpt på Home&Cottage. Det samme er teppet/pleddet du ser henger over benken på bildet øverst.  

Litt søtt og litt røft på samme tid synes jeg det nye solbrilleskapet vårt ble! -Og kjempelekkert på den nymalte lyselysegrå gangveggen!  

Har du sansen for skap bygd av gamle værbitte vinduer du også, så ta gjerne også en titt på det digre vitrineskapet vi bygde av 14 gamle vinduer for et par år siden. -Gamle vinduer kan brukes til veldig mye spennende! ;))

Ja jammen fikk vi ikke orden i solbrillene våre! :D Oversiktsbilder av den nymalte entréen vår kommer etterhvert. Ha en riktig fin lørdag! :0)

Stor sommerklem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



27 kommentarer:

Åshild sa...

Jeg var ikke i tvil om at dette ville bli flott. Dere er flinke.

Husmorspira sa...

Fantastisk!!!

Ann sa...

Takk snilleste! ♥ :)) Så koselig at dere likte det! Vi ble nemlig selv veldig fornøyd med det nye solbrilleskapet vårt! ;))

Stor, stor klem, Ann.

Industriell Chic sa...

Så utrolig fint det ble!! Skikkelig stilig! :-)

Anonym sa...

Det ble kjempelekkert Ann.
Klem fra meg!

Lottemora sa...

Så tøfft det ble! Absolutt en ide her i huset også, men da i en litt mindre versjon

Ha en finfin lørdag søte du, sommerklemmer fra Lottemora

ØSTRE ROER sa...

Herlig:) Som sagt tidligere, så er dine prosjekter midt i blinken for meg. Vi liker de samme tingene og prøver oss på like prosjekter:) Men tror bare at dere har mer kunnskap enn meg. Men håper jeg skal klare å lage det vitrineskapet dere har laget så fantastisk beskrivelse av:) Ha en super dag! Etter to dager med sol regner det igjen her i dag. Da blir det frem med symaskinen:)

Mitt Kreative Krypinn sa...

Ååå, No ska det handles solbrilla. sånn at eg treng et solbrilleskap - for det her var kjempestilig!! <3<3

ingridsboble sa...

Utrolig stilig! Og for et utvalg av solbriller :)
Ingrid

Ann sa...

Å tuusen takk for alle de koselige tilbakemeldingene!! ♥♥♥

Ja men det går helt fint å lage Lottemora, finn et lite vindu du synes er passe stort og lag skap bak det, blir jo et lekkert lite smykke på veggen det også! ;))

Ja det får du til Jeanine, det er jeg sikker på!! Jeg er litt mere spent må meg, symaskinen og det benkeputeprosjektet mitt, hi, hi, jeg tror ditt forhold til (og kunnskap om) symaskiner er "litt" bedre enn mitt! ;))) Men jeg gjør det likevel. Det samme kan du gjøre med solbrilleskapet! :0) Og mens jeg syr og du snekrer får vi bare huske på hva Pippi sa: "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!" ;)))

Hi, hi, hi, Marit, holdt på å sette kaffen i halsen da jeg leste denne! Morsomste kommentar siden en annen sa at hun slet litt fordi hun hadde en slik en "nei-det-tror-jeg-ikke-jeg-kan"-mann! :D Da lo jeg også i noen timer etterpå! Men klart du må ha solbriller, maaange (det er jo til og med salg på slikt i juli/august, er det ikke?), og solbrilleskap du også! ♥

Hi, hi, ja da vet jeg ikke om jeg våger å si det høyt Ingrid, men vi har solbriller liggende i båten og bilen også i tillegg til disse!... Men dette er ikke bare mine solbriller altså, alle fire i familien har solbrillene sine her i det nye solbrilleskapet. Du kan tenke deg kaoset da disse lå i en skuff... huff... vi trengte virkelig et solprilleskap for dette ble kjempekjempepraktisk praktisk! ;))

Ha en fin dag alle sammen! ♥

Stooor klem, Ann.

Anonym sa...

Så utrolig flott det ble:) dere er kjempe flinke:)
Skulle gjerne hatt litt av disse ferdighetene:)
Ha en herlig lørdag

Klem Merete

Fru Brekke sa...

Utrolig flott solbrilleskap!! Nydelig fargekombinasjoner også, det brune og det blå:)
Ha en flott helg, nyt den:)
Karen

Ann sa...

Jeg er ganske sikkert på at Glassveranda har verdens koseligste lesere!!! ♥ Tusen takk for alle disse hyggelige tilbakemeldingene!!

Jeg er sikkert på at du også kunne fått til dette Merete. Det er ikke et vanskelig prosjekt dette. Du trenger et vindu, fire planker, en bakvegg og noen skruer og to henglser, så er det ferdig! :)) Det som tok litt tid var malingen, og det å vente på at strøkene skulle tørke! ;))) Vips, så har du et solbrilleskap du også! :))

Ha en fortsatt fin helg! :0)

Stor klem, Ann.

Huldra sa...

Knallstilig! Kreativt og herlig funksjonellt. Digger at du har valgt den nydelige turkisfargen inni. :)

Ann sa...

Tusen takk! ♥ :))

Ha en fin søndag! :0)

Stor klem, Ann.

Anita sa...

Så utrolig kult solbrilleskap! Jeg er målløs, og det sier ikke så rent lite…
Kjempefint og veldig dekorativt.

Ann sa...

Hi, hi, Tuuusen takk! ♥ :))

Stor klem, Ann.

hill`s interiørblogg sa...

Hei på deg....
Så flott det brilleskapet ble. Helt nydelig. E imponert over kreativiteten, over hva man kan bruke to dører/vinduer til. Flink e dokker.
Ha en fin søndag.
Klem fra Hill-Iren

Ann sa...

Takk Hill-Iren! ♥
Ha en fin ny uke! :0)

Stor klem, Ann.

Fossestua sa...

Vart råstilig, Ann! Flinka :) Du har et flott blikk før fine detalja.Utrulig ke godt den skapknotten passa tell pleddet.

En tur te rivieraen hørtes ikke akkurat vondt ut ;) Supert at det ornda seg me ferien dåkkers. E jo nåkka majn gled seg te over lang tid, så skjønner godt at det vart nedtur da turen først ikke kunne gjennomføres.

Håp at dåkk får en knallfin ferie :)

Ps. Kjøkkenet finner du fleira bilda av under etiketter, men ska gjør nån små "grep" der inne, så bi nok et innlegg derifra om ikke så lenge.

Klem fra Lise

Ann sa...

Takk Lise! Ja for både det ene og det andre! ♥ Gleder meg til å se kjøkkenet! ;)) Ja nå har vi nedtelling til ferie her kan du tro! Med det "fantastiske" sommerværet vi har hatt i år er vi KJEMPEklare for noen uker på rivieraen med sol, sommer, bading i turkist Middelhav, lyden fra sikader og sirissene, palmesus og brusende hav, sene middager på fortausrestauranter, alle antikkmarkedene, storbyshopping, mere sol og VARME! Heeelt himmelsk skal det bli!!! 8)) Hi, hi, gjett om jeg begynner å få reisefeber! ;))... Skal bare male vaskerommet først! ;)

Ha en fortsatt fin uke, Lise! :0)

Stor klem, Ann.

Adile's prosjekter sa...

Så flott blogg du har, og et fantastisk solbrilleskap ble det:-) Må si du er virkelig kreativ! Skal prøve meg på et sånt skap, må bare finne et vindu...:-) Fortsatt god kveld til deg!

Ann sa...

Tusen takk! ♥ Ja ut å redd et gammelt slitent, men vakkert, vindu! :)) Det er jo sååå mye flott og spennende man kan lage av slike! :o))

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.

Anne Lise sa...

Heia Ann!
Fantastisk nydelig og inspirerende blogg du har. Tar nesten pusten fra meg:-) Puh! Er ny i denne bloggverden og leter etter inspirerende blogger, som din!
Fikk svært lyst å male med den nydelige turkise fargen i solbrilleskapet du har laget. Har du noen fargekode på den?

Hilsen Anne Lise på
Www.Tahaugen.blogspot.com

Unknown sa...

Ah, bare elsker dette skapet!! Min kjære og jeg var raskt enige om at et slikt skap skulle vi også prøve oss på (men gjerne med vår personlige vri på), da jeg var inne og leste om det tidligere i sommer. Nå har jeg letet og letet, men finner ikke det "perfekte" vinuet.. :( Måtte inn å lese innlegget en gang til for å finne litt motivasjon til å lete litt til!

Kaffeslabberas sa...

Superkult! :D

Ann sa...

Heisann, hoppsann og tusen, tusen takk for koselig tilbakemelding Anne Lise! ♥ :)) Solbrilleskapet er malt Glassveranda-blått inni! ;))) Mer om fargen her: http://glassveranda.blogspot.com/2012/07/diygjr-det-selv-vi-snekrer-et-lekkert_27.html Kort fortalt er fargekoden: S 1020-B

Tusen takk til dere også, Therese og Knock on Wood! ♥ :)) Håper du finner et vindu da snart Therese! Flott et slikt solbrilleskap, men i tillegg ble det superpraktisk! ;))

Ha en fin helg alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.