tirsdag 18. august 2009

To vakre gamle matkister - Two old and beautiful wooden food baskets

Vi har en god blanding av nytt og gammelt i huset, og dette gjelder også pyntegjenstandene våre. Jeg synes kontrasten mellom det nye hvitmalte "feilfrie", og det gamle litt shabby, er svært vakker.

Disse to gamle matkistene, eller "matbommer" som de gjerne ble kalt, har jeg arvet. De har vært i min familie i mange generasjoner. Det blågrå fikk jeg nylig av min mor, den andre fikk jeg av min morfar da jeg var tenåring. Jeg vet ikke nøyaktig hvor gamle de er, men vakre er de i hvertfall, og fargene kommer virkelig til rette sammen med alt det hvite i rommet.



Slike matkister, eller bommer, ble gjerne brukt av fiskere når de var ute på sjøen. Min oldefar kom nord fra, nærmere bestemt Stamsund i Lofoten, og mest sannsynlig er dette kister som har vært i hans familie i generasjoner.











Ei slik matkiste hadde plass til mange brødskiver og annet godt. Bra var det ettersom mennene hadde lange og harde arbeidsdager på sjøen. Brødskivene skulle den gang være tykke, og med et tykt lag med ekte landssmør på. De lå gjerne innpakket i gråpapir som man kjøpte mel i, dersom man hadde tilgang til det. Når det var storm og store bølger, gynget båtene, og matkistene ble slengt fram og tilbake inne i båten. Dette var ganske vanlig, og en naturlig del av hverdagen for en arbeidsmann på havet, så matbommene måtte være i en solid utførelse.

Den brune bommen er rosemalt, og har påmalte initialer. Hvem sine initialer det er, vet jeg dessverre ikke. Begge har jernbeslag. Beslaget på den blågrå kisten er sortmalt, beslaget på den brune ser ut til å være festet med nagler av messing. Håndtaket på denne har også detaljer i messing.

De har nok sett og hørt mye de to gamle kistene mine, de bærer nok på mange spennede fortellinger og hemmeligheter. Nesten synd at slike gamle ting ikke kan fortelle hva de har opplevd. Men på ett vis gjør de jo nettopp det, de bringer en viktig del av vår historie videre fra generasjon til generasjon.

2 kommentarer:

mali-mo sa...

Kjempeflotte begge to, er så enig med deg i at t ing med noen års fartstid psser så fint inn i et rent og hvitt hjem ;)

Inspirerende blogg du har!

LIVS LYST sa...

Sånne har jeg aldri sett før! Gøy å se!!

Hilsen Liv