søndag 10. april 2016

Bland nytt og gammelt, sats på annerledes, noe betydningsfullt, det ekte, gjerne noe rart og noe unikt

"Jeg kan nesten ikke tro at du av alle personer har erstattet alt gammelt sjarmerende i hjemmet ditt med funkle nytt!", sa en dame jeg møtte i byen... "Eh.... hæ?", var min første tanke da, "har hun fått inntrykk av det ut ifra bloggen?!" Det er i så tilfelle et skjevt og veldig feil inntrykk, fordi jeg er fremdeles i høyeste grad tilhenger av å blande nytt og gammelt, kort fortalt fordi bare nytt gjerne gir et noe i overkant sterilt og sjeleløst "møbelkatalogpreg", og bare gammelt setter "museumspreg" på hjemmet, og ingen av delene fungerer for meg, derfor en kombinasjon! ;)   

Ja jeg har valgt hypermoderne spisestuestoler på spisestuen nå etter mange år med stoler i brun eik, forandring fryder, de nye var helt utrrrrolig mer funksjonelle i hverdagen enn de gamle OG det var helt himmelsk å få inn noen skikkelige fargeklatter i interiøret etter år med mye hvitt, lysebeige, værbitt og antikt eikebrunt. -Og med lette moderne stoler rundt spisebordet er det nå fort gjort å svinge støvsugeren over gulvet, det var langt mer krevende for armene med de tunge gamle eikestolene. 

Maleriet på veggen heter "vårlys", det er akryl på lerret og et jeg malte i... tror det var i 2012.


Her ser du det ene sitrontreet mitt! Det har stått så fint og friskt i en stor potte i en grå kurv her på bordet i mangemange år, men så i vinter begynte det å hangle og døde... Stod med tungt hjerte å skulle kaste det da jeg fant ut jeg heller skulle rengjøre det skikkelig og tørke det. Det er noe fascinerende over både trekroner... 

...og trerøtter, er det ikke, jeg synes i allfall det! ;)) Så jeg tørket treet og så fikk det komme tilbake hit på bordet, denne gangen i en transparent krystallvase slik at roten også vises. Det ble som en skulptur, -ja et unikt og spennende blikkfang her på bordet i lyset fra vinduene.

Krystallvasen var en bryllupsgave, det vil si at den har blitt 15 år gammel nå!! :O -Hjelpe meg som årene flyr!

I sitrontreet sitter det for tiden to blå sommerfugler festet til greinene, -for å få litt ekstra vårstemning inne mens jeg venter på at det skal våres skikkelig ute. 

Denne tremodellen av en hånd som jeg kjøpte i den herlige kunstnermateriellbutikken Charvin i Nice for noen år siden, holder en av balanse-øyenstikkerne som jeg også kjøpte i Nice et år, av en asiatisk kunstner som lager og selger slike på markedet der (husker dessverre ikke navnet), denne er turkisblå. 

Disse sifonflaskene er av det ekte - gamle - slaget, den ene er kjøpt på brocantemarkedet på Cours Saleya i Nice, den andre av en antikvitetsforhandler i Frankrike for mange år siden. Det var dessverre en periode at slike holdt på å ta over hele Blogglandia her hjemme i Norge, det dukket opp diverse plagiater i interiørbutikkene, og det stjal sjarmen fra dem synes jeg, men jeg har hentet mine franske skatter frem igjen nå, fordi for meg var de aldri en trend i utgangspunktet, de betyr så mye mer.

Skal du til den franske riviera til sommeren så finner du en oversikt over markedene der (sted, dag, tid) i et blogginnlegg jeg skrev i 2010: HER. Det er gamle tradisjonsrike markeder det er snakk om, så det er ingen/evt. bare bittesmå, forandringer fra år til år.

Stettfatet er bare noen år gammelt og ganske så historieløst, husker ikke en gang hvor det ble kjøpt... det står her med noe pynt på stort sett hele året, fordi det ikke er plass til det i vitrineskapet! :D 

Her ser du dette hjørnet av stuen vår på litt mer avstand. Lamper, bilderammer og liftgardiner er av nyere dato, -jeg elsker de turkisblå sofaene våre! Ettersom stuegulvet vårt er hvitt (italiensk Carrara marmor - store fliser - og den er nesten helt hvit, har bare noen svake lysegrå årer), taket er hvitt og veggene lyse grå, så tåler stuen vår farger helt fint, også to store lys turkise sofaer! :)) Vi har hatt beige sofaer, hvite sofaer og lysegrå sofaer de siste 20 årene, nokså fargeløst med andre ord, så disse langt mer kantete, moderne, lys turkise sofaene med stålben ble en skikkelig vitamininnsprøytning i hverdagen! :D -OG jeg elsker den langt mer kantete formen på de nye sofaene, de rette linjene, synes de ble en flott og spennende kontrast til det "gamle", mer klassiske, interiøret i huset, slik som den store peisen, listverk og sprossevinduer.

Tekstilene er nye, jeg har ikke sansen for type eldgamle tekstiler, har aldri hatt det, ikke fordi de ikke kan være vakre altså, men fordi de aldri føles rene uansett hva jeg gjør med dem... Har noen kjempestore og gamle tykke ullpledd ute i lysthuset, som har vært i familien i generasjoner, vasket dem først 5-6 ganger og tørket dem, og så tror jeg pleddene lå i dypfryseren i godt og vel et års tid før jeg deretter vasket jeg dem minst 10 ganger til før de slapp inn i lysthuset! (Bilder fra lysthuset kan du forresten se HER, skal se til å få tatt noen nye bilder der ute i sommer, men det har ikke skjedd så store forandringer der ute, det er fremdeles fullt av antikviteter, synes den gamle stilen passer ekstra fint i en gammel hagestue med kittede vinduer.

Husker du denne matbommen? Den står fremdeles på hyllen under benken i stuen vår, ja den andre gamle matbommen er også her i stuen, du kan se dem begge - og lese historien om dem - i et blogginnlegg jeg skrev i 2009: HER. Har fremdeles sansen for unike, gjerne litt rare, ting, også gamle ting. Håndverk og brukskunst står høyt på preferanselisten min, matbommen brukes til oppbevaring i hverdagen.


Den gamle glassmonteren fra min oldefars butikk, som nå ville ha vært hundre år gammel, er også fremdeles i stuen vår, det står oppå samme benk som sifongflaskene, i motsatt ende. Du kan se flere og bedre bilder av det, og lese skapets historie, HER. Heller ikke det har jeg planer om å kvitte meg med, det er både praktisk og vakkert, og jeg elsker historien til dette skapet, det er unikt OG det har "sjel". 

Nye og gamle hage- og interiørmagasiner! ;)) Jeg blar stadig tilbake til spesielle hageidéer når vi skal i gang med nye uteromsprosjekter, spinner gjerne videre på idéer man finner her og der, så de kastes ikke før etter noen år, og enkelte hage/uteromsmagasiner overlever den ene rydderunden etter den andre! Vi har også et langt skap i stuen med bladordnere bak dører, også de fylte med interiør- og uteromsmagasiner, det hender jeg henter en og tar med ut i solveggen og koser meg med inspirasjonen. 

Så til "Jeg kan nesten ikke tro at du av alle personer har erstattet alt gammelt sjarmerende i hjemmet ditt med funkle nytt!"-damen: Det er kun 1990-2010-tallets møbler vi har kvittet oss med altså, pluss noen spisestuestoler som var kjøpt brukt og som vi var dønn lei av, vi har også byttet ut det aller meste av belysning i alle rom i funkle ny led-belysning i løpet av de siste 3-4 årene av praktiske årsaker, vi har kjøpt noen funkle nye lysestaker, tekstiler og vaser, ny kunst på veggene har det også blitt mye av, men de gamle antikvitetene av tre, glass og metall som jeg har arvet, har vi beholdt, og de har vi tenkt å beholde også videre, for det er akkurat som du sier, de er unike og har jo sin helt egne sjarm! ;) 

Men møbler som brukes til daglig de slites og må byttes ut med jevne mellomrom. Ting som står fremme til pynt må tørkes støv av, så det har unektelig blitt mindre synlig nips på hyller, bord og benker hos oss i årenes løp. Lamper, nips og tekstiler "utdateres". OG man kan jo også rett og slett bare bli lei av tingene sine. Hjemmet vårt "vokser" med oss, vi er som individer og familie i stadig forandring, så jeg synes det er helt naturlig at hjemmet vårt også er det, forandring fryder! ;) 

Mitt fremste interiørtips, i tillegg "lyse, lette rom med volum og ekstra takhøyde" og "mange vinduer som slipper inn rikelig med dagslys", "sørg for rikelig belysning også på kveldstid" og "forenkle, rydd og forenkle enda litt til!" er fortsatt: Bland nytt og gammelt, skap kontraster mellom hardt og mykt, lyst og mørkt, blankt og matt, grovt og glatt, varmt og kaldt, skap balanse og velg gjerne ekte håndverk, ekte kunst, og ting som vekker verdifulle minner - ekte minner - ting som betyr noe for deg, for det er nemlig slik du får din egen stil, og et hjem som betyr noe helt spesielt for deg, -et hjem som representerer den du er! ;)

-Og når du er ferdig med ting så selg dem for all del eller gi dem rett og slett til en bruktbutikk, det du er "møkk lei av" kan nemlig være "nytt" og spennende for andre, -da lever tingene videre og du gjør noe bra for miljøet samtidig, og nei, det kan ikke sies for ofte, og spesielt ikke av oss er såkalte "interiørbloggere"! ;)

Hvis du nå har lest deg heeelt ned hit: Ha en riktig fin ny våruke! :0)

PS! Har du forresten fått med deg at et jeg endelig har tatt sjansen på å satse på kunsten min og startet et galleri? Du kan lese mer om det HER. -Følg gjerne kunstsiden min på Facebook og bli med i trekningen om et valgfritt bilde du også, -du finner info om hvordan du melder deg på i trekningen inne på Facebooksiden ;)  

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: