søndag 21. februar 2016

NÅ skal du omsider få se de nye spisestuestolene! Bli med inn i spisestuen? (24 ferske bilder).

NÅ er det vel kanskje på høy tid at du får se de nye spisestolene våre... ? :D -Og spisestuen for øvrig slik den ble etter oppdateringen. Ting har tatt tid, ja et helt år faktisk!!! -Jeg fant ut det da jeg skulle hente link til forrige spisestue-blogginnlegg: "Vips, så var de kjære spisestuestolene våre solgt..." 

Her står jeg i stuen ved siden av en av mine kjære lys turkise sofaer og knipser et bilde retning spisestuen...

Bildet som henger her øverst på veggen, på stuesiden av dobbeltdørene, er et Rittun, fiolinen er det jeg som har spilt på, men den ble pensjonert da jeg var midt i 20-årene, og siden den gang har den stort sett bare hengt til pynt. Til venstre for døren er et av mine bilder... litt vanskelig å se det her på grunn av at alt lyset fra vinduene som reflekteres av glasset i rammen. Stuen vår er - heldigvis - et veldig lyst og luftig rom. Mange vinduer og ekstra takhøyde, lysegrå vegger i kombinasjon med hvitt marmorgulv som reflekterer alt lys fra blant annet vinduene, gjør at rommet fylles av masse herlig dagslys på dagtid.

Spisestuen vår har også mange vinduer, men et ganske mørkt parkettgulv av eik sluker lyset heller enn å reflektere det, og som du ser så har spisestuen vår, i motsetning til stuen, standard takhøyde. Vi vurderte for noen år siden å slipe ned spisestuegulvet og beise det lyst, men er i dag glad for at vi ikke gjorde det, jeg setter i dag pris på kontrastene mellom det lyse blanke steingulvet og det mørke, litt slitte, tregulvet. 


Det eldgamle og 3 meter lange bunnsolide spisebordet valgte vi å beholde, vi har ikke funnet et vi likte bedre og så derfor heller ingen grunn til å bytte det ut. Synes det gråmalte rustikke gamle eikebordet ble en riktig flott kontrast til de flunke nye og trendy "plastic fantastic"-stolene! ;))

"Hvorfor i all verden tok det et år å vise den "nye" spisestuen?!", lurer du kanskje på. Vel, jeg har rett og slett ventet på å kunne lansere kunstgalleriet mitt først, fordi spisestuen vår er full av bildene mine og spørsmål om hvor bildene, stoler, lamper, gardiner m.m. er kjøpt, kommer alltid! ;) Og nå som kunstgalleriet mitt endelig er oppe og går (mer om det HER , -følg gjerne galleriet på Facebook), så kan jeg endelig knipse bilder rundt omkring i huset vårt igjen, uten å bli svar skyldig når noen spør hvor bildene på veggen er kjøpt! :))





-Så skulle du ha lyst til å se nærmere på bildene her på veggen i spisestuen vår, så finner du bedre bilder - uten gjenskinn fra vinduene på motsatt vegg - og ytterligere informasjon om de forskjellige bildene, i nettgalleriet mitt som du finner HER.


Tilbake til stolene. Vi tittet i møbelkataloger og vi lånte hjem stoler fra litt forskjellige butikker, men vi ble slettes ikke enige om hvilke stoler vi isåfall skulle velge istedenfor de gamle av eik. Nei ingen ble enige om noe, hverken jeg eller meg, meg eller mannen, og heller ikke vi og ungene! :D

Det var da det slo meg: Trenger vi egentlig velge én type stoler og kjøpe 10-12 av dem? Kan vi ikke heller kjøpe 10-12 vidt forskjellige stoler? Kvinner og menn, yngre og eldre, barn og tenåringer kommer jo i vidt forskjellige størrelser og formater, og vil derfor trives best i vidt forskjellige stoler, så hvorfor ikke bare la alle her i huset velge hver sine favorittstoler, ja kanskje velge ut 2-3 forskjellige favoritter hver, også kjøper vi disse? 

Denne sjokkgrønne transparente stolen av plexiglass nærmest i bildet heter "Muubs Opal" (Papatya), den er stor, romslig solid og veldig god å sitte i. 

Den fiolette bortenfor Muubs-stolen er en Dolphin i høyglans fra Dan-Form, den ser kanskje enkel og spinkel ut, men er faktisk veldig solid og behagelig å sitte i.

Den hvite bortenfor tror jeg vi kjøpte på Skeidar, eller var det Bohus... ?


Vegg-i-vegg med spisestuen vår ligger kjøkkenet, vi har to dører som leder inn til kjøkkenet, den ene ser du her til høyre i bildet. Kjøkkeninnredningen har en litt lysere gråfargen enn langbenken i spisestuen.

Stolen du ser ytterst ved bordet (den av tre) var ikke så helt rimelig til tross for at den er fra Ikea. Den er av valnøttfiner, og er fra "Stockholm"-kolleksjonen. Jeg har lagt et saueskinn i denne stolen, ettersom jeg er en "frossenpinne" og ofte sitter her. Den sorte ved siden av er en stol fra Bohus eller var det Skeidar, husker ikke helt, men begge har slike.

Nye stoler ble bestilt, stolene kom fra sju forskjellige butikker/produsenter, og det var flere måneder ventetid på enkelte av dem, men til slutt kom visstnok alle i hus. 

Gardinstoffet fant jeg på Ikea for noen år siden, det er en kraftig bomullstekstil med store grafiske mønster - ansikter - særdeles fargesterkt og kunstnerisk! -ELSKER det! Bare "måtte" ha det, og elsker denne enslige gardinen fremdeles!  


Jeg synes stolmiksen ble ble helt fantastisk rundt spisebordet vårt, ja både spennende og flott, og vi er på denne måten også garantert at både vi og gjestene våre vil finne et komfortabelt favorittsted å sitte under middager hjemme hos oss! 

Også denne brune skinnskolen nærmest er en Dolphin fra Dan-Form, denne versjonen er polstret og myk nok som den er, men et geiteskinn ligger henslengt over den, -mykt og varmt under stjerten! ;))

Bortenfor står en lilla "Tobias"-stol fra Ikea, av pleksiglass og krom.



Den nye spisestuen med alle de forskjellige spisestuestolene ble heeeelt oss! :D Jeg er, kort oppsummert, superfornøyd med valget! Det er mye lyst og grått i både spisestuen og på kjøkkenet vårt, så noen skikkelige fargeklatter her og der gjør seg.

Her ser du forresten også at det er rikelig med dagslys i spisestuen også, spesielt de sju høye smale vinduene i dette hjørnet av spisestuen sørger for det. 



Her ser du to av stolene på nært hold, den mørk fiolette Dolphin, og den sjokkgrønne transparente Muubs Opal.

Tøft, spennende og kjempelekkert synes jeg det ble! Stolene har jo vidt forskjellige design, og noen av dem er noen skikkelige fargeklatter i tillegg, og disse sørger sammen for at spisestuen vår ble både ny og trendy, hjemmekoselig, personlig og kreativ, og ikke "møteromsaktig" i det heletatt, noe jeg var redd skulle skje dersom vi hadde valgt 12 moderne og helt like stoler. 



Lengst bort her på bildet står en varmgrå HAY-stol, og den er faktisk helt fantastisk god å sitt i. Den lyse bjørkefinerstolen i midten fant vi på Ikea, -en funksjonell og rimelig stol. Den sorte nærmest kamera, med føtter i hvitoljet eik, er fra Skeidar.


De nye stolene var en fryd å få på plass i spisestuen, de er ikke bare tøffe, de er i tillegg langt lettere å flytte på når gulvet skal vaskes, de gamle av heltre var nokså tunge og kranglete i forhold. 



Fruktbollen av rustfritt stål fikk jeg i gave av mannen og ungene for mange år siden, så jeg vet sant å si ikke hvor den ble kjøpt... Telysestakene ble kjøpt for noen år siden, tror det var på Skeidar jeg fant dem. De er av glass og er så friske og delikate der de står med speilfarget utside og en skarp turkis speilfarge inni.


Herfra ser du peisen i stuen?  


Her ser du også at det finnes ytterligere en dør inn til stuen vår fra spisestuen, utenom de doble glassdørene. Det du ser gjennom den døråpningen kan du se nærmere HER


Lampen over spisebordet har vi hatt i mange år, den er nesten likelang som spisebordet. Tidligere hang det glasskrystaller fra denne lampen, men jeg ble lei av dem og tok dem ned for noen år siden, -synes lampen ble mye ryddigere, og mer stilren, uten krystallene ;) 

I enden av spisestuen står det store vitrineskapet jeg og mannen bygde av eldgamle værbitte vinduer for mange år siden, husker du det DIY-prosjektet? Hvis ikke kan du lese om det, og se flere bilder, HER.   


Lampe fra Ikea, stol fra HAY, vase fra Skeidar, gardin (stoff) fra Ikea, sollys fra sør! :))


De nye stolene gjorde spisestuen langt mer trendy, freshere, ja mer levende. Det var veldig mye ton-i-ton grå-hvitt-beige hos oss i mange år, men i løpet av de siste fem årene har stadig nye farger, og nye design og materialvalg, sneket seg inn i hjemmet vårt, -forandring fryder! ;) Men nettopp fordi tak og vegger, og tildels også gulvene, er lyse, tåles det mange fargeklatter i rommene hos oss uten at det blir visuelt rotete av den grunn. Det arkitektoniske, selve rommet, er beholdt fargenøytralt og klassisk, synes det passer det gamle huset så fint, men interiøret for øvrig trengte både nye farger og former, -stoler, lamper, tekstiler og kunsten på veggene gjør rommet langt sprekere og trendy enn det var, men det er fremdeles hjemmekoselig her, og spisestuen fikk et personlig og herlig nytt og kreativt uttrykk, synes jeg. 


Her ser du litt bedre hvor spisebordet står plassert i forhold til sittegruppen i stuen med de turkise sofaene. Rett til høyre for meg her jeg står når jeg knipser dette bildet, er peisen i spisestuen, den med stearinlysene i.  


Hadde jeg snudd på hælene her, og stått med høyre skulder vendt mot de doble dørene, så hadde jeg sett rett på pianokroken... glemte det, men har nylig gjort noen endringer der så jeg kan ta å knipse noen ferske bilder også i pianokroken kommende uke så du får se den også. 


På andre siden av glassdørene og vitrineskapene ser du stuen vår. 

Vel, det var "nye" spisestuen vår med de nye stolene på plass. Takk for titten! :))



Den flaskegrønne glassvasen er forresten en av to House Doctor-vaser jeg kjøpte før konfirmasjonen i fjor, -disse er like super til store langstilkede rosebuketter som til vårens greiner plukket i hagen. Vi har konfirmant igjen til våren, så da skal disse fylles med hvite langstilkede roser igjen, kanskje i kombinasjon med vårens kvister som raskt får grønne små museører når de kommer inn i varmen. Gleder meg til å dekke langbord i spisestuen, og om ikke skal du også få se bilder fra spisestuen slik den så ut da den var pyntet til konfirmasjonsselskap forrige gang, kjenner jeg begynner å glede meg veldig til ny konfirmasjon, det nå er det jo faktisk ikke så alt for lenge igjen til mai, -snart våååår! ;))

Ha en riktig fin ny uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: