fredag 29. januar 2016

Et lite soveromsprosjekt - nye lamper, skuffeseksjoner, bildehyller m.m.

En slik skuffeseksjon skal nå få plass på hver side av sengen vår. Den er liten, smal alle veier og skikkelig solid, tror en slik hver (meg og mannen) blir et supert lagringssted for nattkremer, lipsyl, lesebriller og den slag, -ja slike ting som ellers gjerne blir liggende på nærmeste bord/hylle og stadig må tørkes støv av.

Er det én ting vi med årene virkelig har blitt stadig flinkere til, så er det å sørge for at alt - absolutt alt - har plass i skuffer og skap, alt skal ha faste plasser, for hvis ikke blir det bare rot i rommene. Rot, som igjen gjør at renholdet, tøvtørking, støvsuging og vasking, blir et ork. Det vi også har lært er at rommene må være praktisk innredet, med flater som er enkle å holde rene, tenker da både på materialvalg og på orden. Videre så må ting vi bruker daglig være lett tilgjengelig og innen rekkevidde. Skuffer må heller ikke være fylte til randen eller kranglete på annen måte, for da blir de ikke brukt. Disse små skuffeseksjonene var helt supre med tanke på alt dette og hvor de skal monteres, hvis noen skulle lure på det så fant jeg disse på Jysk.   

To slike lamper kjøpte jeg allerede i høst, én til hver side av sengen, men gleder meg nå til endelig å få dem opp på veggen. Disse fant jeg på Skeidar. 

Noen hvite bildelister skal opp på veggen over sengen, nye bilder skal opp på veggen, godt med litt fornyelse, tror de bildene vi hadde der fra før har hengt oppe i 6-7 år, så det var på tide med litt fornyelse her inne!

Har noen nye knagger som skal opp på andre veggen, men glemte å ta bilder av dem, så de kommer senere.   


Her ser du det ene hjørnet av soverommet vårt. Her ser du jeg har fjernet alle bildene og holder på å sparkle og male skruehull etter de gamle bildene. Men det viste seg da to strøk over spikerhullene var tørket, at jeg måtte helmale de to veggene fordi de ble så skjoldete... Takler ikke skjoldete vegger så det var bare å brette opp ermene, hente blå maskeringstape og teipe over alt listverk, og deretter gå i gang å male! ...Ble unektelig litt mer omfattende enn det jeg hadde sett for meg, men i ettermiddag er andre strøket tatt, denne gangen ble det pent, så i helgen får vi endelig montere hyller, skuffeseksjoner, knagger, bildelister m.m.   

Fargene ble litt underlige i lampelys, du ser fargene/veggfargen bedre: HER
Vi er forresten veldig fornøyde med hyller i stedet for nattbord, nå er det vel snart ti år siden vi hev ut nattbordene og lagde denne interiørløsningen i stedet for, og det har vi aldri angret et sekund på! Vi har rett og slett montert en hylle i samme høyde som sengen som går langs hele baksiden av sengen og godt utenfor på ene siden. Vi spekulerte veldig på hva vi skulle erstatte nattbordene med. Jeg syntes nattbordene var vanskelig i støvsuge under, det var dårlig plass oppå dem, det ble støv bak senga og det var kronglete i komme til å støvsuge, og i tillegg hadde jeg ikke lyst på sengegavl. Etter litt grubling kom jeg opp med denne løsningen som har 2 VELDIG store fordeler sammenlignet med vanlige nattbord:

1) Det gir stor overflate og god plass til lampe, bøker, vekkeklokke m.m.

2) Det er lett å tørke støv av hyllen både oppå og - ikke minst - på gulvet under! Nå er ingen nattbordsben i veien, og fordi sengen står i en viss avstand fra veggen kan man enkelt støvsuge også bak sengen hver gang man vasker hus!

Med årene har jeg derimot fått behov for noen skuffer, men heller ikke de fikk lov å ha ben, så jeg ble kjempeglad da jeg endelig fant disse enkle, stilrene skuffeseksjonene! ;) Vi skal montere én på hver side av sengen, like under hyllen bak sengen, slik at de svever godt over gulvet og ikke kompliserer renholdet, nye bilder kommer når alt er på plass!

God helg! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: