torsdag 15. oktober 2015

Glasskunst fra Murano

Vi har vært en uke i Venezia i Italia i høstferien, og med hjem i kofferten hadde jeg blant annet to små hester, glasskulpturer, fra Murano. De har nå fått plass på sofabordet i stuen vår, her passer de perfekt inn med sine flotte farger og kontraster, -de ble så lekre der de står høyreiste og energiske på bakbena sine og bader i dagslyset fra alle vinduene, og speiler seg i bordplaten som er av glass. 


Vi har hatt en helt super høstferieuke i Venezia! Godt og varmt var det, mye spennende å se, ikke minst mye vakker arkitektur, vi hadde noen fantastisk fine dagsturer med båt ut til Murano og Burano, vi har spist god italiensk mat, kost oss med mye shopping og gondoltur ble det også, så jeg har fått masse nye inntrykk, ny inspirasjon, ja det var rett og slett en skikkelig energigivende høsttur!

Dette var faktisk 5. gang jeg var i Venezia, men denne byen er like fortryllende hver eneste gang! Det er nå snart 30 år siden jeg kom til Venezia aller første gang, men i år var første gang ungene var med, og det gjorde dette til en spesielt hyggelig og minnerik opplevelse, fordi de to tenåringene våre elsket denne byen! -Det kom selvsagt godt med at de begge to er særdeles interessert i både arkitektur, kunst og design, -med slike felles interesser er Venezia et fantastisk flott og spennende reisemål for både liten og stor! ;)


Jeg har så langt tilbake jeg kan huske, alltid latt meg fascinere av de forskjellige materialers tekstur, form og farge, og jeg er spesielt glad i glass og glasskunst, så Venezia er for meg en utømmelig kilde til inspirasjon! Jeg skal ikke skrive så mye om glasskunst denne gangen, jeg har gjort det i tidligere blogginnlegg, bl. a. HER og HER, så er du interessert i glass så les gjerne shoppingtipsene jeg skrev sist jeg var i Venezia i første link. I andre link finner du glasskunst fra en av mine favorittkunstnere! ;)

Det er også mye flott maskekunst å få kjøpt i Venezia, men det selges også mange masseproduserte masker... En ekte håndlaget maske, et ekte håndverk, laget av en ekte maskemaker fra begynnelse til slutt, er et lite stykke venetiansk kunst og slike koster gjerne noen tusen pr. stk. De masseproduserte er billigere og selges over alt i Venezia. Har du lyst til å lære deg å se forskjellen så anbefaler jeg deg å lese blogginnlegget om Veneziamasker som du finner: HER


I tillegg til glasshestene kjøpte både jeg og min datter mange flotte smykker av Muranoglass. Jeg angret nemlig forrige gang på at jeg ikke hadde kjøpt flere smykker enn jeg gjorde, for de har et fantastisk utvalg glassmykker - glasskunst - i butikkene i Venezia, unike smykker, øredobber og ringer som man ikke finner maken til her hjemme. Også hvis du vurderer en Veneziatur og ønsker å kjøpe smykker av Murano-glass så anbefaler jeg deg å lese den første linken ovenfor, der står det nemlig litt om hvor i Venezia du finner Murano-glass-smykkene rimeligst! ;) 

Har ikke tellet smykkefangsten enda, men jeg tror jeg sikkert kjøpte 12-15 stk. denne gangen. Noen ekstra smykkesett kjøpte jeg også for å ha til julegaver. Smykker av Muranoglass er utrolig lekre, de har gnistrende farger, de har dybde, noen glitrer, noen skinner, -ja de er kort fortalt små unike kunstverk til å bære på seg! ;)

Venezia har også mange andre butikker, f. eks. mange som selger klokker, vesker, sko og designerklær, selv om byen er mest kjent for glass og masker hva angår shopping. Vi kjøpte også litt klær, min datter fant noen kjoler, min sønn gensere, jeg fant et vakkert skjerf, mannen fant noen slips, -vanskelig å ikke finne noe man "bare må ha" når man er i den byen en hel uke! :D

Her ser du hestene der de står plassert på sofabordet! :)) 

Venezia er jo laaaangt mer enn bare shopping, ikke minst er der mye flott arkitektur, så jeg har knipset noen tusen bilder i løpet av ferien. Skal kose meg med å gjennomgå disse uken som kommer, så kanskje kommer det flere Venezia-relaterte blogginnlegg. 

Har også flere tusen bilder av sommerens og høstens oppussingsprosjekter kjemme hos oss, også de skal jeg sortere og se til å få ut på bloggen. Det er definitivt høst ute nå, det regner og blåser ute, og da er det fint å igjen sysle med både bilder og bloggen! :))

Ha en fortsatt fin kveld! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: