søndag 22. mars 2015

Store rammer til den nye kunstveggen, og litt om innramming av kunst.

Tidligere denne måneden skrev jeg om at vi holder på med å lage en ny bildevegg - kunstvegg - i stuen vår, du kan lese blogginnlegget: HER

Nå har jeg omsider kjøpt rammene jeg ønsker å ha her, hver av dem har størrelse 50 x 70 cm, noen sorte trerammer, andre hvite, men passepartoutene i disse rammene har dessverre litt feil størrelse og er heller ikke garantert syre- og ligninfrie...

Slike passepartout duger jo til gjerne til plakater, men fordi de ikke er syre- og ligninfrie så bør de ikke brukes til akvareller, tegninger, kunstfotografier eller grafikk (litografier, digitalgrafikk, serigrafi etc.). Dels fordi et passepartout som ikke syre- og ligninfritt vil gulne over tid, dels fordi syren i passepartoutet vil kunne trekke inn i kunstverket og i løpet av ganske kort tid vil gjøre det misfarget og sprøtt. Har man investert i et kunstverk som skal inrammes (akvareller, tegninger, kunstfotografier eller grafikk) vil man jo bevare det i best mulig stand også over tid. 

Tar du med deg et kunstverk til et rammeverksted så må du imidlertid regne med å betale 1500,- - 2000,- kroner for innrammingen av et bilde som har en størrelse/format på ca. A3. Da blir det gjort korrekt og profesjonelt, med bruk av riktige og varige materialer, men har du mange kunstverk du ønsker å ramme inn blir det jo fort dyrt...   

Derfor har jeg heller kjøpt de 7 rammene du ser her på bildet. Syre- og ligninfritt bakark/kartong, syre- og ligninfrie passepartout og syrefri teip kjøper jeg utenom. En ramme lik disse i størrelse 50 x 70 koster ca. 300,-, et passepartout ca. 150,-, i tillegg trengs bakarket (som skal ligge mellom kunstverket og bakplaten) og noen teip-biter (for å feste kunstverket forsiktig til passepartoutet i overkant). Da kommer man unna med ca. 500,- pr. bilde. Da gjenstår selvsagt innrammingsjobben, men jeg tar den gjerne selv når jeg sparer 1000,- pr. bilde! ;) Har du mer penger enn tid, kan du jo sette bort en jobb som dette, da leverer du bare kunstverket du vil ha innrammet hos rammeverkstedet, og henter det ferdig innrammet noen dager senere! ;)

Vel, det var rammene, nå må jeg bare anskaffe passepartout i riktig størrelse og kvalitet, gleder meg til å endelig kunne ramme inn de nye bildene! 

Følg gjerne Glassveranda på Instagram, og/eller Facebook du også, og ha en riktig fin ny uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


Ingen kommentarer: