onsdag 18. februar 2015

Vi bygger steinbed med vannspeil/dam - Del 1: Planene

Det du ser her er den "indre" gårdsplassen vår, en slags patio, i enden av trappen nede ved garasjen. Dette steinbelagte området er mellom huset og garasjen vår. Her midt i dette brosteinsbelagte området står det største epletreet vårt, du ser litt av det her til høyre i bildet. 

I fjor vår gjorde vi et lite hageprosjekt jeg og mannen, jeg knipset bilder av det underveis, men en travel vår gjorde at de aldri havnet på Glassveranda. Derfor tenkte jeg å lage en liten serie blogginnlegg fra hageprosjektet nå.

Som du ser har vi jo gjort mye med hagen allerede etter at vi kjøpte huset. Da vi tok fatt her for ca. 20 år siden så var det bare en jordskråning her, med gress, store kranglete gresstuer, diverse kratt og ugress, og smal grusvei ca. midt i bildet her, -ingen paviljong, ingen trapp, ingen terrasse, ingen blomsterbed, ikke epletre, ingen brostein.

Dette bildet ble tatt tidlig om våren, så hagen generelt ser litt stusslig ut, men trærne er her i det minste begynt å bli grønne, jeg gleder meg vilt til hagen ser ut slik igjen, men nå er det heldigvis bare noen få måneder igjen å vente, sola har allerede begynt å varme! :)) 

Det var forresten denne paviljongen vi pusset opp på sensommeren i fjor, hvis du husket det prosjektet? Hvis ikke kan du lese om det: HER. 

Her et bilde fra vårrengjøringen i hage i fjor. Alt kostes, spyles og døde blader m.m. fjernes fra bed. En kjempejobb er det å gjøre rent i bekken og den lille dammen etter vinteren, den er gjerne fylt med klissete gammelt løv som kom med høststormene. Her på bildet er området vårrengjort, derfor ligger alle steinene - som vanligvis ligger i bekken du ser i fjellet til høyre i bildet - bare stablet rundt omkring. Rent, men rotete! ;) 

Det er denne delen av hagen vi i fjor vår bestemte oss for å bygge om. Dammen skulle bygges litt om, og området rundt dammen, inkludert bekken, skulle få jord og planter. Steinbed stod på plutselig på programmet! Fordi hele området er i ly på grunn av trappekantene, og fordi tomten er fjell, så blir det grytevarmt her om sommeren, fjellstaudene kommer til å stortrives! Ihvertfall tror vi det... kremt... vi får de om et par måneder når snøen har smeltet! ;)) Men vi har det også knitrekaldt om vinteren, så vi fant det tryggest å velge svært hardføre planter. 

Du skal i løpet av de neste blogginnleggene i denne steinbed/hagedam-serien få se hvordan du støper kanter i hagen, hvordan du lager drenering under steinbed, hvordan lage steinbed og få noen tips til hardhøre planter (H7/H8) som egner seg i steinbed også i områder av landet hvor vinteren kan være tøff for plantene.  



Her ser du dammen/vannspeilet nederst i fjellskråningen slik det så ut før vi startet ombygging/steinbed-prosjektet. Bildet er tatt mens jeg står på den lille terrassen på høyden utenfor paviljongen.   

Håper du vil følge med videre når Del 2, 3 og 4 kommer, jeg vet noen kanskje vil synes er det litt tidlig å tenke på hageprosjekter, men hvis du er som jeg så gjør jeg planleggingen om vinteren, og når våren kommer er planene klare, da vil jeg bare fortest mulig ut å komme i gang! ;) 

For dere som venter på resultatet av spisestuen min, etter at alle stolene kom på plass... jeg venter jeg også! :D Mangler fremdeles noen av stolene vi bestilte (!!!), men straks de kommer skal jeg knipse bilde også av den "nye" spisestuen så du får se hvordan det gikk. 

Følg gjerne Glassveranda på Instagram, og/eller Facebook du også, og ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


Ingen kommentarer: