søndag 30. mars 2014

Mal ytterdøren i en ny sprek farge!

Dette var en sliten gammel ytterdør av teak, den fungerte helt fint, men var så traus og kjedelig som bare en gammel teakdør kan bli! Men heldigvis så kan man trylle med maling! ;) 

-Og så enkelt som det er å oppdatere slike gamle teakdører! Døren ble påført maling/lakk/oljefjerner og rengjort/spylt. Så måtte den tørke noen dager. Etterpå var det bare å gi den to strøk av den fargespreke Middelhavsturkise malingen, og til slutt lakkerte jeg også dørhåndtaket (av misfarget messing), i en matt delikat aluminiumsfarge. 


Hele jobben var unnagjort på 1-2-3, og resultatet ble en helt ny, trendy og koselig ytterdør! Dette er en av bakdørene på huset vårt, vi har en akkurat maken i vinterboden vår, -også den er malt i denne fargen. Har du en dør som kunne trenge et forfriskende strøk maling, så ut å sving malekosten! -Det er jo litt pes mens det står på, men du verden så herlig det blir med "ny" ytterdør når du er ferdig! ;))

Husk å stille klokken frem en time frem før du legger deg i kveld, slik at du er på sommertid du også i morgen tidlig! ;) Minner også om at du nå finner Glassveranda også på Instagram. Ha en riktig fin søndag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


6 kommentarer:

Jorunn M. Nilsen sa...

Helt herlig med sånne spreke farger.
Nei, klokka har jeg ikke stilt. Enda. Er kronisk angrepet av lakenskrekk
Ha forsatt en fin fin helg. :)

Sivs hus sa...

WOW:-) - det ble jo helt nydelig. Jeg er svak for blåtoner og denne fargen var nydelig! Kanskje du har lyst til å bli med på seminaret Kvinner i fokous 31. mai? Les mer her: www.facebook.com/pages/Kvinner-i-fokus/1374235716186593 klem Siv:-)

Anonym sa...

Så fint det ble! Også det blå skrivebordet. Skjønner ikke hvordan du rekker alt, er du ikke i jobb? Vi andre som er i 100% jobb har ikke sjans til slikt.

Ann sa...

Takk Jorunn! :)) Ja herlig med litt farger rundt seg.

Tusen takk Siw, for både det ene og det andre! ;) Så ut til å bli et veldig spennende seminar, men kan dessverre ikke være med pga helsetrøbbel, men kos dere masse, det blir helt sikkert både moro, innholdsrikt og lærerikt! Håper mange tar turen, flott initiativ!

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.

Ann sa...

Anonym: Takk! :)) Nå skal jeg prøve å ikke dømme, det er jo selvfølgelig stor forskjell på folks arbeidskapasitet, men jeg var inntil få år siden i 100% jobb, var i tillegg medeier i en bedrift og hadde en rekke styreverv og to små barn. Men jeg var frisk, så i tillegg til 100% jobb hadde jeg ingen problemer med å gjøre prosjekter i hus og hage tilsvarende fem slike dørprosjekter hver eneste ettermiddag/kveld etter jobb, hver eneste dag, i 10 år sammenhengende. Og i tillegg hadde vi helgene da vi kunne stå på i hus og hage fra åtte om morgenen til tolv om natten både lørdag og søndag! Vi gjorde det fordi det var det som måtte til, ja gi jernet i all fritid i godt og vel ti år, for å gjøre det lille eldgamle huset vi kjøpte om til drømmehuset. (Om det her: http://glassveranda.blogspot.no/2009/06/12-ars-iherdig-arbeidsinnsats.html) Nå derimot tenker jeg tilbake på den tiden med lengsel, glede og nostalgi, for du verden så heldig jeg var som var frisk, jeg kunne klare alt! For en fantastisk gave det er! Dessverre ble jeg syk for noen år siden, og har blitt bare dårligere og dårligere med årene, og kapasiteten min er nå på kanskje 2% av hva den var da jeg var frisk... Nå klarer jeg i en periode jeg er OK god form, å male en dør i løpet av en uke... jeg liker ikke å tenke på det, savner det som var, men jeg forsøker å glede meg over det jeg faktisk fremdeles kan klare, heller enn å sørge over det jeg ikke klarer lenger. Jeg finner mye glede i små prosjekter, selv om mannen nå har overtatt alle jobber av litt størrelse i hus og hage, ting som jeg før enkelt klarte selv. Å male en dør tar en time, og da har du god tid. Hvis du er ferdig på jobben klokken 16, ferdig å spise middag kl. 17, så har du jo gooood tid til det? Kanskje er det fordi jeg selv er syk, men jeg synes ofte friske mennesker ikke "ser skogen for bare trær", er du frisk kan du klare alt! -Heldigere enn det blir du ikke! Men det er som med alt annet man kanskje gruer litt til å ta fatt på: "riktig tidspunkt" kommer aldri, man må bare brette opp ermene og hoppe i det! Jeg savner hver dag den arbeidskapasiteten jeg hadde da jeg var frisk, det er frustrerende å ikke "klare selv", men jeg er uendelig takknemlig for at huset vårt var ferdig før jeg begynte å bli syk, ellers hadde jeg vel bodd i en liten leilighet et sted nå... Huset, hagen, mannen min og ungene er hele mitt univers nå som jeg har blitt syk, alle er borte på skole og jobb hele dagen, så da er det bare jeg, huset og hagen, så hadde jeg bodd i en liten leilighet uten hage hadde jeg smuldret bort. Vi var unormalt ambisiøse ungdommer jeg og mannen da vi gikk løs på husprosjektet, men vi var målbevisste! Alle syntes vi var fullstendig gale som brukte all fritiden på huset alle disse årene, men i dag vet vi med 100% sikkerhet at vi prioriterte riktig. Hadde vi bare "rotet vekk" fritiden og helgene slik mange unge voksne gjør, hadde boligen, hverdagen og vår økonomiske situasjon sett helt annerledes ut i dag. Men kan ikke vite hva fremtiden bringer, derfor må man gjøre det man kan, mens man kan! Er fest og moro viktigst, så må man gjøre det. Er drømmehuset viktigst, så må man prioritere det. Er toppturer viktigst, så nyt! Er reise viktigst, så reis! Man rekker ikke alt i livet, har ikke midler til alt (ihvertfall ikke vi) man kanskje skulle gjort, men er man frisk har men alle muligheter! Til å velge, til å sette mål, til å finansiere, til å utføre!
forts.:

Ann sa...

forts.:
Oj dette ble langt, men jeg tror det trengs å sies! ;) For det er sikkert flere enn deg som føler dagene bare suser forbi og at det ikke blir tid til noen ting.

Skrivebordet brukte jeg et kvarter på nå og da i over en uke, det tok tid, men "mange bekker små gjør en stor", så det ble skrivebord at det til slutt, du kan lese om det her: http://glassveranda.blogspot.no/2014/02/vi-bygger-om-skrivebordet-fra-upraktisk.html Døren ble malt en fin sommerdag for to år siden, det tok ikke fullt en time å male den, inkl. noen kortvarige "sitt-ned"-pauser. "Where there's a will there's a way", -ihverfall når man er frisk! Selv sitter jeg nå for tiden bare i en stol og leser/skriver og venter på at jeg skal på sykehuset igjen i slutten av denne uken, det har jeg gjort i en måned nå, så akkurat nå drømmer jeg om sommeren for to år siden da jeg tross alt klarte å stå i en time og male en dør! ;) Ta vare på timene i livet, -gjør! Mal dører, tren, nyt at du klarer! Nyt at du kan! For sykdom rammer tilfeldig, og plutselig, så kanskje orker du ikke å male en dør nå, men om et år kan det hende du ikke kan, ikke klarer, fordi du er syk. Å klare selv er en fantastisk gave som de fleste dessverre tar for gitt! Blir like forbanna på mennesker i dag som for ti år siden, når jeg ser at voksne friske mennesker ikke skiller mellom "klarer ikke" og "gidder ikke". "Jeg er i full jobb og klarer derfor ikke å male en dør"?! "Klarer ikke" eller "gidder ikke"? Det er to helt forskjellige ting, det triste er at det vet man ikke før man faktisk ikke klarer... Jeg vet jeg hadde en enorm arbeidskapasitet da jeg var frisk, kanskje langt utover normalen, men å male en dør, det klarer du, og å bruke en time på oppussing hver dag, f. eks. pusse opp et bord, det klarer du også, hvis du er frisk, det er jeg heeelt sikker på, men det krever både at du må ha tro på det selv, OG at du bretter opp ermene og bare hopper i det etter middagen, eller etter frokost på søndag! ;)))

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.