fredag 21. mars 2014

Det kreative arbeidshjørnet i stuen er ferdig, og nye stuegardiner er nå hengt opp!

De nye liftgardinene er endelig på plass i vinduene i stuen! Tenkte du skulle få se skrivehjørnet først, for nå har også skjenken fått nye ben og er nymalt, en taklampe maken til den over skrivebordet har fått plass over skjenken, og en ny arkivskuff-kommode på hjul har også fått plass her i hjørnet. I den skal jeg ha forskjellige ark i forskjellige papirkvaliteter og formater liggende, og oppå kommoden står en skriver som jeg nylig har sydd et trekk til, av samme stoff som liftgardinene er laget av. 

Synes det lille arbeidshjørnet mitt i stuen nå ble veldig ryddig, oversiktlig, lyst og funksjonelt, med store arbeidsflater og masse lagringsplass bak skapdører og skuffer, så jeg er superfornøyd med resultatet. Det mangler nå bare et bilde som skal henge i hjørnet mellom vinduene, nedenfor bildebelysningen, det kommer etterhvert, men bortsett fra det skal det ikke være mer, enn det du ser her, i skrivehjørnet. Akvareller, foto m.m. skal kunne legges til tørk oppå skjenken uten at jeg må rydde plass til dem først slik jeg måtte tidligere! ;)


Det var utrolig godt å få nye liftgardiner, de forrige hadde vi hatt i ganske mange år, så tiden var overmoden for litt fornyelse også på gardinfronten! ;) Gardinstoffet med geometrisk mønster i kontrastfargene mellomgrått og hvitt ble den rake motsetning til de lyse brunbeige lingardinene med det botanisk mønsteret i dus brunt, som hang her tidligere. Synes dette nye stoffet ble friskt og knalltøft!

De nye sofaene med de nye fargerike putene m.m. gjorde at lingardinene ble helt feil i stuen, hadde vi ikke byttet ut møblene hadde jeg neppe kommet på å bytte ut gardinene heller, jeg er nemlig ikke særlig glad i gardiner generelt... Det er ikke uten grunn at vi har erstattet alle gardiner i huset, utenom gardinene i denne etasjen, med innvendige vindusskodder av tre! ;) 


Disse to stod tidligere på skrivebordet, men etter at vi bygde det om og fjernet hyllene på skrivebordet nylig, ble det ikke plass til dem der lengre. De står nå i vinduskarmen sammen med en lampe og et abstrakt lite maleri i et pleksiglass-stativ. Her de står nå ser vi dem også fra pergolaen utenfor.


Etter ombyggingen ble skrivebordet også praktisk, det er nå plass til både notater og skisser, i tillegg til et digitalt tegnebrett, på bordplaten, og skjermen er endelig i riktig høyde og avstand. Hyllene som var på skrivebordet før gjorde at skjermen stod omtrent midt på skrivebordet, det stjal fryktelig mye av bordplaten og gjorde i tillegg at tastaturet kom alt for nært meg og dermed ga en litt uheldig arbeidsstilling, men nå ble det imidlertid helt supert! :))

På hylleplassen som fremdeles er igjen, sitter den hvilende Buddha-figuren min på den ene siden, og på den andre siden står et skikkelig gladbilde av meg, mannen og ungene i et lite bord-staffeli av tre. En glass-skål med lokk (se øverste bilde) står ved siden av bildet, den inneholder en kjetting utskåret av tre, -et kunststykke laget av min kjære bestefar. 

Tidligere stod det veldig mange ting "utstilt" til pynt her i hyllene, kanskje spennende med slike rariteter, men fryktelig upraktisk i hverdagen, ikke minst når alt krimskramset skal tørkes støv av! ;) Krimskrams bør helst stå til pynt bak glassdører hvor de vises men ikke støver ned så fort, ikke på hyller... Var utrolig godt å få forenklet dette hjørnet av stuen, nå er støvtørkingen unnagjort på et øyeblikk, det ble i tillegg visuelt lettere og luftigere, og jeg fikk plutselig god plass å boltre meg på når jeg holder på med bildene mine.

Ønsker deg en riktig fin start på helgen, og følg gjerne Glassveranda også på Instagram! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


6 kommentarer:

Jorunn M. Nilsen sa...

Knallstilig, Ann. :)

mamma i nord sa...

For ett flott arbeidshjørnet du har.
Virket veldig lyst og trivelig.

Ønsker deg og dine en herlig helg.

Hannesin sa...

Gardinene ble riktig tøffe! Bøyer meg i hatten for at du har sydd de selv!
Skulle jeg prøvd på noe sånt hadde nok symaskina endt på hodet ut vinduet....

Ha ei fin helg!

Hilsen Hanne

Bestemors gamle laken sa...

Det ble så flott i denne kroken av stua :)
Og jeg synes du er flink med symaskinen -
ingen dårlig idé å sy trekk til skriveren!

Klem Gerd Kr.

Merete - Lys lilla sa...

Du er så flink! Det ble veldig stilig, og så praktisk innrettet. Må beundre deg for utholdenheten, og er et godt eksempel på hvor fint en kan gjøre det om en lar ting ta den tiden det tar, for at det skal bli forseggjort og ordentlig. God lørdagskveld. :-)

Ann sa...

Tusen takk for så koselige tilbakemeldinger! :))

Den holdt på å ende på hodet ut vinduet opptil flere ganger, Hanne! ;)) Derfor tok dette sannelig sin tid, men heldigvis ble det gardiner av det til slutt! :)

Trekk til skriveren ble så supert, Gerd, nå kan jeg ta det ut på terrassen og filleriste det en gang i uken, også slipper jeg å tørke støv av den kronglete skriveren! ;))

Takk snilleste Merete, uff ja, syns alle ting tar forferdelig lang tid nå for tiden, men bedre med treeeg framgang enn ingen, tenker jeg! ;) ...Kremt... sying har forresten aldri gått spesielt fort her i huset, hi, hi, heller ikke da jeg var frisk! :D

Klem til dere alle, og ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem,
Ann.