fredag 17. januar 2014

Valgets kvaler når man skal investere i nye sofaer, stoler, bord m.m. til stuen!

Her ser du hva jeg har holdt på med siste uken! ;) Måtte knipse noen bilder av kaoset, jeg har lagt tekstiler, materialprøver, møbelstoffer, fargeprøver, interiørbøker, bilderammer m.m. utover hele benken, for enklere å kunne ta noen avgjørelser... 

Det er sannelig ikke enkelt å velge design, tekstiler og farger når man skal investere i nye sofaer, stoler, bord m.m. til stuen! Det koster jo litt, derfor skal man jo helst like de nye møblene i mange år, så da vil man gjerne være sikker på at valgene man tar blir riktige... 


Både jeg og mannen er fast bestemt på at denne gangen skal vi fornye skikkelig, -velge møbler med rettere linjer, og vi skal våge å velge farger! Men samtidig merker vi at vi er så "satt" i den duse gråhvite/hvitbeige fargepaletten vi har hatt i stuen de siste ti år, at det er virkelig en utfordring å skulle løsrive seg fra den og tenke helt nytt... 

Jeg elsker spreke glade sommerfarger, men hvordan får jeg integrert dem i stuen uten at det blir "klovnestue", "lekerom", visuelt bråkete og... rotete? Det er det som kan være en utfordring...



Hvis du synes dette med farger er vanskelig, og du ikke er komfortabel med å velge ut kraftige farger og kontraster til et rom, så tenk på at enten du velger en mørk eller en lys farge som hovedfarge i interiøret, så er det en god regel å i hovedsak å holde seg til tre - 3 - basisfarger i et rom: 1 hovedfarge, 1 mellomfarge og 1 tilbehørfarge. 

Et trygt valg er å la hovedfargen (f. eks. veggfargen og noen interiørdetaljer) oppta ca. 60 % av plassen i rommet, la mellomfargen (ofte på møbler og andre større ting) få 30 % av plassen, mens en tilbehørfarge (fargen på diverse interiørnips og tilbehør) kan få de resterende 9-10 %. Helt vilt spenstige farger kan man deretter trygt "krydre" interiøret med til slutt. 

Vi beholder hvitt/lyselysegrått som Hovedfarge (60%) i rommet, i og med at gulv, tak, peis og listverk i stuen vår er hvite, og veggene er lysegrå. 
Av de tre "moodboard"-bildene i dette blogginnlegget så liker både jeg og mannen fargene i det øverste bildet aller best. Det gjør at vi mest sannsynlig kommer til å velge ut to turkise sofaer! ;) Vi kommer også til å ha noen puter og pledd i kjølige blå/grønnfarger (Disse snille, men kjølige, fargene på det øverste bildet blir Mellomfargen, 30 %). Vi vil at alle farger må være tydelige farger, men har konkludert med at de skal være ganske lyse likevel, slik at møbler og tekstiler i Mellomfargen ikke stjeler for mye lys. 
Den nye Tilbehørsfargen (inntil 10%) vår blir koksgrå/sort. 

Vi vil i tillegg innføre noen skikkelige sjokkfarger - "Krydderfarger" - i stuen, de vil gjøre interiøret ekstra spenstig, nytt og friskt, -tilføre interiøret "de lille ekstra"

Som krydderfarger har vi valgt ut en blårosa/fiolett farge, petrol, en dyp gulfarge og dyp lilla, og kanskje blir det også noe i skarp oransje! Krydderfargene skal vi ha på tilbehør som enkelt og rimelig lar seg bytte ut hvis vi blir lei av dem, slik som puter, vaser, lysestaker, grafikk o.l.

Så til tekstil og materialvalg... Har det noe å si? Ja, absolutt. Ta sofabord til eksempel. Glass og/eller metall gir et moderne, sterkt, men kaldt uttrykk, mens trevirke gir et varmere uttrykk. Tekstiler i fløyel og stoffer med blanke overflater gir et litt tungt og eksklusivt uttrykk, mens grovere tekstiler i bomull og lin gjerne gir et røffere uttrykk. Selv liker jeg å mikse forskjellige tekstiler, velge stoffer med forskjellige overflater og teksturer, slik at interiøret også blir taktilt spennende.   


Ved å legge en rekke forskjellige tekstiler med forskjellige farger, materialprøver, møbelstoffer, fargeprøver, rammer m.m. utover et bord, så blir det faktisk enklere å velge! -Du vil da fort merke hvilke farger og materialer som tiltaler deg, og hvilke som får deg til å tenke "Aldri i verden!" ;) 

Vi var aldri i tvil, både jeg og mannen er mest glad i de kjølige fargene, farger som himmelblå, turkis, Middelhavs-grønn, isblå, lys mint... Men det skader ikke å utvide horisonten, og derfor tar vi også noe fiolett, noe oransje m.m. med i den nye fargepaletten i stuen. 

I løpet av helgen skal vi bestemme oss for både de ene og det andre, for akkurat nå står det kun en stk. sliten gammel godstol i stuen vår! :D Følg gjerne Glassveranda på Instagram, du finner meg HERHa en fin fredagskveld! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


5 kommentarer:

November- symra sa...

Hei, jeg er i samme situasjon som deg. Finner ut at det som har tatt 30 år å skape, dvs en stue som har vokst seg fram etter som livet har gått sin gang, ikke så lett erstatte med noen ukers shoppingjakt. Man blir knyttet til arvestykker , bilder og kunst som er nøye utvalgt over tid.
Ift til fargelagt er nok min nye stue noe " kjedeligere"i fargevalg. Jeg har savnet lunhet etter en hvit periode. Derfor har stua fått en varm gråbrun tone ( lys muldvarp) matt enstavs blikket parkett. Hvite lister, kaldgrå kontrastvegg og pipe. Spisestue er mørk mahogny. De andre tremøblene er også mørke. Det til tross av at jeg hadde planlagt lyse møbler. Stua er rolig og varm, men er lys fordi det er vinduer på tre vegger. Enkelt er det ikke..og noe må man tydelig venne seg til over tid...

Anne Lise sa...

Så herlige bilder Ann. En fryd å lese bloggen din. God helg og klem fra Tahaugen��

Anonym sa...

Nydelige bilder, og nydelige farger på tekstilene! Det er ikke enkelt å bestemme seg nei, selv kjøpte jeg en megagul sofa i høst, etter å hatt hvit i mange år, jeg elsker den! Kjøpte også nye lamper, ble helt nytt! Regner med du beholder noen av antikitetene dine? Og hva med litografiene dine? Har sett meg ut et av dine, det med alle ansiktene på, ville hatt et stort slikt på veggen, kanskje noe av bonuspengene mine går til det! ;) Lykke til med stuen. Vi snakkes. Klem fra H.

Anonym sa...

Herlige farger. Og de vakreste sommerbilder som vanlig! Gleder meg til å se stuen med de nye møblene og fargene. Fin søndag til deg og familien. Snakkes på Insta. Anne G. :)

Ann sa...

Tusen takk alle sammen for så koselige tilbakemeldinger!♥

Symra: Nei enig med deg, å bytte ut alt samtidig er ingen god idé, da blir det fort katalogpreg på stuen og lite personlig, og det vil vi jo ikke ha! ;))) Jeg vil ha inn farger nå, men er redd både "bråkete" og "mørkt", så det må det for all del ikke bli! :S ...Men vil samtidig ha inn mer av kontrastfargene sort og koksgrått, så her letes det ivrig etter en balanse! ;)

Gul sofa var et spenstig valg, men den lyser helt sikkert opp både rom og sinn en kald, mørk vinterdag! :)) Ja man kan trylle med maling, men sannelig også med lamper. Så selv hvordan det endret stuen vår da vi byttet ut lampene. Har tatt det sånn litt etter litt, men ønsker meg enda en gulvlampe, en som er lett å endre stilling på, slik at jeg bare kan dra litt i den når jeg trenger leselys i sofaenden! :))
Jada vi beholder de fleste antikviteter, reiseminner og litografier/grafikk som henger i stuen, men kanskje kommer noen nye til, og kanskje noen nye rammer! ;) Og kanskje fotokunst uten rammer! ;)) Men nytt og spenstig skal inn sammen med antikvitetene, tror det nye og det gamle da vil fremheve kvalitetene i hverandre på en god og spennende måte! -Kontraster! ;)) Det med ansiktene på? Hmm... hvis du mener det jeg tror så kan det klart ordnes! ;)))

Elsker sommer Anne, og elsker blomster, så det skorter ikke på sommerbilder i fotoarkivet mitt skal du vite, hi, hi, må jo snike dem med innimellom, blomster har jo så mange muntre, flotte og inspirerende farger! ;))

Ha en fin søndag alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.