torsdag 19. september 2013

Mine flittige medarbeidere

Fugler på Glassveranda er ikke vanlig, men jeg må bare gjøre et unntak denne gangen, for sant å si kan disse varmt anbefales av praktiske grunner, og i tillegg er de jo ganske dekorative i uterommet! ;))) 

Jeg fikk en del mail etter at jeg viste bilder fra pergolaen med alle de flotte rosene som ble i år (du kan de dem HER), og de fleste mail inneholdt spørsmål om jeg hadde tips om hvordan å holde små grønne lus vekk fra rosene...












Det hender jo selvsagt at vi får lus på rosene vi også, men som oftest er de forsvunnet etter en dag eller to, vi har nemlig en liten koloni med slike små bladlusgomlende pip-piper i nabolaget, og de er ikke sene på pletten når de får øye på små grønne skapninger i rosebuskene her på terrassen. -Flittige er de, mine små hagemedarbeidere!

Vi har en del rosebusker på plenen også, men jeg tror de vet at naboens katt sjeldent er langt unna, for der er de aldri.  


Har du ikke gartnere med vinger i hagen din, så kan du smøre et syltynt lag matolje på bladene i/nedenfor området hvor bladlusene sitter. Vi testet det i sommer og det virker effektivt! Om bladlusene går seg fast i matoljen, eller om de spiser oljen, er jeg litt usikker på, men bladlusene dør ihvertfall. Matolje skader ikke busken, humlene eller biene, så det er en langt bedre løsning enn slike plante/sprøytemidler som selges i butikkene. 

Ha en fin torsdag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


4 kommentarer:

Anonym sa...

Å det matoljetipset skal prøves ut allerede i ettermiddag, for her har vi bladlus på rosebuskene så det holder! Eller jeg kan kidnappe pipipen din! :p Kanskje hvis jeg smører sojaojle på nå at det blir færre til neste sommer, håper! Ha en fin torsdag ! Fra Edel i Horten.

Anonym sa...

Fantastiske bilder! Er ikkje egentlig så interessert i roser anna enn i vase, men har en stor leilighet og skulle godt hatt det øverste bildet i et kjempeformat på veggen over sofaen minjeg! :D

Ønsker alle ei fin høsthelg!

Sanne.

Anne Grethe sa...

Nydelig motiv! Tenkte akkurat det samme som forrige kommentator - skulle gjerne hatt bildet på veggen!
Ha en fortsatt strålende dag!
Anne Grethe

Ann sa...

Tusen takk, hi, hi, ja det kunne helt sikkert blitt et riktig så stemningsfullt bilde over sofaen, så kan vi titte på sommerglade pip-piper også i den kalde mørke årstiden. -Absolutt noe for meg også! :)))

Ha en fin helg alle tre! :0)

Stor klem, Ann.