onsdag 22. mai 2013

Av og til vet jeg ikke riktig helt hvor jeg skal begynne...

Hvis du trodde det var stilt på Glassveranda fordi jeg var dratt på ferie, så kan jeg fortelle deg at det SLETTES ikke har vært mye hvile her i gården de siste to ukene! :D Det kom masse snø i slutten av april, og det lå fremdeles skavler da disse bildene ble tatt for et par uker siden, så da snøen endelig smeltet ble det fryktelig brått vår! 

Jeg pleier å starte våren med å skrape eventuell løs maling av rekkverk, benker o.l. i den hensikt å male alt slitt og "shabby" så det skal bli hvitt, nymalt, velstelt og fagert allerede til 17. mai-toget marsjerer forbi, og også i år tok jeg malingsskrapen fatt... Men jeg måtte gi meg p.g.a. senebetennelsen i armene og mannen overtok dermed malingsskrapen. Jeg gikk inn en tur for å spise litt, og hørte det hamret ute. Jeg tenkte kanskje mannen bare hadde bestemt seg for å bytte ut en av stolpene, men nei...   

Da jeg kom ut et kvarter senere hadde han revet hele rekkverket fra garasjen, opp forbi grillpaviljongen og hele veien til ytterdøra vår!!?!!! Først tenkte jeg at hele mannen var gått fra vettet, men så fikk jeg se hva som var årsaken: Morken håndlist, morken bunnlist og en rekke morkne stolpeender gjorde at han fant det enklere å bare rive hele rekkverket! Han ville bygge nytt, -denne gangen et kryssrekkverk som det vi lagde på andre siden av huset i fjor sommer... 

Så der stod vi da... med nyskrapt terrasserekkverk som måtte tørke skikkelig etter vinteren før det kunne males, en trapp som beskrives best med bilder, 2 mål gress og bed som vi bare så vidt hadde begynt å rake, og brostein og fjell var dekket av en million små fastklistrede malingsflak, sakflis o.s.v.! Fullstendig vårkrise og knappe to uker til 17. mai... og så kom en uke styrtregn og storm... 

Fineste tøypaviljongen vår som ble montert i april er også havarert! Den ble slukt av vårstormen: Den lettet og fløy over terrassen, ble kastet inn i en vindusvegg og endre opp ned, smadret, knust, vrengt, bøyd, stangfestene avslitt... Med seg på ferden tok den rosebuskene i plantekassene... også de knust! Et vindu må "lappes"! Og stuen var første halvdel av mai fylt med hagemøbler som skulle tørke før de skulle få et fornyende strøk med hvit maling! Jepp, denne våren er det "rønne"-stilen som gjelder hjemme hos oss!...

Og så kom mannen hjem med material, mere material, sommerblomster og enda mere material... her sages og hamres det, vi har heldigvis hatt knallbra sommervær i en ukes tid nå og det begynner endelig å ta form!.. Ja både det ene og det andre! ;)) 

...Fortsettelse følger! Kanskje allerede i morgen! ;) Ha en fin onsdag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Uff..så utrolig trist at dette har skjedd....
Vinteren tar knekken på mye som man ikke tenker over....
Godt du har en flink mann som kan få orden igjen:)
Ønsker dere lykke til med alt sammen og det kommer til å bli kjempe flott:)
Fortsatt herlig dag og god bedring med armen.
Klem Merete

Ann sa...

Ble litt i overkant mye som måtte repareres denne våren, men det ordner seg heldigvis etterhvert! :)) Men takk for omtanken! ♥ Mannen snekrer nytt rekkverk nå, ja uten han hadde det hele sett litt mer uoverkommelig ut må jeg bare innrømme! ;)))

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann.

Nina Iren sa...

Heheh..huff jammen ble det mye på en GANG!! Men blir nok fint og flott, når det er ferdigt. Liker det stilen på det nye rekkverkedt/gjerde.