fredag 26. april 2013

DIY/gjør-det-selv/steg-for-steg-oppskrift/uterommet/redesign: Fæl gammel furusofa blir idyllisk hengebenk på 1-2-3!


Sofaen var opprinnelig en hjørnesofa. Jeg sagde den i to helt inntil der hjørnet på vinkelsofaen begynte. 

Deretter skrudde jeg ende"veggen" (armlene-delen) av den sofadelen jeg ikke skulle bruke, og skrudde den fast i enden av sofaen her på bildet. Da ble det en komplett og vanlig sofa med to armlener. 

(Dette er veldig enkelt, men er du en av dem som får panikk ved tanken på å selv skulle bygge om noe, så kan du jo finne en ferdig 2 eller 3-seter sofa som dette (ikke hjørnesofa) som gis bort/selges rimelig på Kjøp- og salgsider på f. eks. Facebook. Men finn en i heltre, for den skal tåle vekten av 3-4 mennesker mens den henger! ;) Får du tak i en slik ferdig er det jo kun bena du må sage av).

Jeg sagde så av den bena (se ferdig hengebenk øverst), og malte den hvit med Drygolin utendørsmaling. 4 stk. kraftige øyebolter er skrudd inn i hengebenken, -to på hver side. De henger tau fra kroker festet i bjelken ovenfor. Da manglet den bare puter! :)) Kraftige øyeskruer, kroker og tau får du på Jula, Biltema, Clas Ohlson og byggevareforretninger. 


De grusomme sjokkrosa mønsterrike falmede putene (se øverste bilde) ble forvandlet til tøffe, rustikke, fargenøytrale strie-puter med franskinspirert kornsekk-trykk ved hjelp av en hjemmelagd design/sjablong og tekstilmaling. 

Striesekker koster ca. 25,-/stk. på Felleskjøpet. Tekstilmaling selges der tøy selges, og i enkelte malingsforretninger og hobbybutikker. Prosessen med å lage disse putene finner du detaljert beskrevet finner du: HER

Flere bilder som av hvordan hengebenken min ble til finner du: HER.


Ha en fin fredag, og god helg! :0) 

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


7 kommentarer:

Torill sa...

Så kreativ og flink du er! Akkurat denne sofaen kasta vi for 10 år sidan, vi såg ikkje potensialet som du har gjort :-)

toves sammensurium sa...

Du altså!!!!
For et oppkomme av ideer og kreativitet,jeg tar av meg hatten for deg!!!
For en herlig benk det ble :)
Hva blir det neste tro..... ;)
God helg til deg og dine!!
Toveklem :)

Kimz sa...

Hei.

Kanskje jeg skulle surre meg til å kommentere? Har tross alt brukt noen timer her inne.. :)

Jeg må bare rose deg! Du har en flott og gjennomført blogg!! Både visuellt og matriellt. Utrolig mange bra idéer, og ikke minst gode tips for en stakkar som skal forsøke å pusse opp.

Jeg har ønsket meg en hammock lenge, men ikke halt likt stativene de har hatt. Dette var en super idé, så tusen takk for tipset.

Mvh Kimz

Snertne sneller og små nøster sa...

Den ble kjempefin :-) Kjenner jeg irriterer meg litt over at vi brant opp nesten en lik sofa på landstedet for ikke lenge siden.... :-P

God helg - klem Siv

Anonym sa...

Wow...så utrolig flink du er:)
Den ble bare kjempe fin:) kreativ er du:)
Takk for herlig tips
Ønsker deg en herlig helg
Klem Merete

frk.Hardanger sa...

Selv noe så kjedelig kan bli noe så fint!! Må jo nå revurdere om jeg skal kjøpe hagemøbler i år eller om jeg rett og slett skal raide en loppis etter et oppussingsobjekt... Man finner hvertfall inspirasjon av å titte innom bloggen :)

Camillas univers. sa...

Du kan altså få alt til å skinne som diamanter:-)

Her finner jeg masse inspirasjon til våre hageprosjekt.

God 1.Mai :-)

Klem fra Camilla