søndag 8. januar 2012

I pianohjørnet




I dag tenkte jeg du skulle få ta en nærmere titt på pianohjørnet hjemme hos oss! Jeg fullstendig elsker dette hjørnet av spisestuen, hvor jeg har samlet en del ting som betyr mye for meg.   

En av mine kjæreste kunstverk er denne Venezia-masken. Den hang tidligere i dagligstuen, men har nå fått plass i hjørnet på veggen over pianoet. En håndlaget ekte Venezia-maske koster mange tusen kroner, så det er viktig at disse henger et sted hvor man kan nyte synet av dem, men samtidig et sted hvor ikke for mange hender kan nå tak i dem ;) 




Fordi pianoet står skrått i forhold til veggen, og hjørnet bak derfor er "avsperret" område, er masken ikke innenfor rekkevidde for nysgjerrige små hender her den nå henger.



Har du lyst til å lese litt om karnevals-masker fra Venezia her jeg skrevet om dem: HER

(Hvor i huset pianoet vårt står ser du: HER).






Jeg har alltid vært veldig fasinert av Venezia-maskene, men det var ikke før i 2009 jeg endelig fikk gleden av å eie en selv!


Jeg liker interiøret klassisk, tidløst, lyst og lett, men samtidig personlig og eklektisk: En miks av møbler, kunst og gjenstander fra forskjellige tidsepoker, stilarter og kontinenter! ;) 

Etter å ha samlet Buddhaer i en årrekke er det aldri langt til den nærmeste! ;) 


Jeg er svært interessert i filosofi, ikke minst Buddhas "lære", derav kom også interessen for Buddha-figurene og de forskjellige figurenes symbolikk/betydning.


"Snorre"-sagaen, som står i et plexiglass-stativ oppå pianoet, er fra år 1900. Jeg har arvet den av bestefar som elsket bøker og hadde vanvittig mange, de eldste er fra 1700-tallet.


Snorresagaen betyr noe helt spesielt for meg fordi han pleide å lese fra den da jeg var liten som om den var en eventyrbok! :))






Kontraster i et interiør kan være så mye mere enn farger! ;)


Smørstempelet er fra 1824 og har vært i familien vår i 200 år.


Et lite smykkeskrin av lin har også fått plass på pianoet. Det skjuler mor i huset sitt "sisteliten"-rot: Det som må "kles på" rett før jeg løper ut døren: Lipsyl, klokken min, noen glassringer og en del annet nips som tidligere hadde en lei tendens til å ende opp i en haug i et skål på kommoden i yttergangen! ;))  


Gikk du glipp av årskavalkaden 2011 her på Glassveranda så finner du den: HER.


Ha en fin ny uke! :O)

Stor klem, 
Ann, Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så flott, Ann:-) Inspirerende å lese bloggen din og se alle de fine bildene du har her:-)

Klem Laila

Ann sa...

Tusen takk! :))

Stor klem, Ann.