fredag 20. mai 2011

Min favorittpizza: Hjemmelaget Margherita-pizza stekt på stein!

Noe av det aller, aller beste jeg vet, og helt klart den beste pizzaen jeg vet om i hele verden, er Margherita-pizza, og aller aller best er den når den er bakt på den ekte italienske måten, med tynn bunn og stekt på stein! Det høres ut som jåleri, men de av dere som har prøvd en ekte italiensk pizza-oppskrift stekt i en vanlig ovn, kontra bakt på stein, vet at forskjellen er formidabel! Dere andre: Prøv! :))
Hver fredag baker Kjære denne pizzaen til oss, en til hver (vi klarer aldri å spise hele, men gomler rester hele kvelden! :D), og om sommeren steker vi den på en pizzastein ute på gassgrillen. Mmmmm!!! ♥ Lokket ned, og på få minutter er den ferdig! Her gjelder det å følge med, for veien fra den perfekte himmelsk duftende pizza til en forkullet lefse er merkverdig kort, hi, hi! ;)) Her skal du få oppskriften på favoritt-pizzaen min:


PIZZA MARGHERITA:

Bunn til 2 stk. pizza:
1 1/2 dl vann
½ pk tørrgjær
2 ss god olivenolje
½ ts havsalt
Siktet hvete/speltmel (blandes i til deigen blir fast).
Del deigen i to like store deler, rull dem til en ball og bruk så et kjevle til å få de til å bli typiske flate (2-3 mm tykke) og runde italienske pizzaer. (Ha litt tørt mel på, og kjevle den utover! NB! Skal du steke den på sten: Ha litt ekstra mel under! ;)
Pizzafyll til 2 stk. pizza (vi bruker bare godt og vel halvparten av dette fyllet, men dersom du liker mye pizzafyll trenger du kanskje alt):

10-12 cherrytomater som skives eller finhakkes (event. 1 boks hakkede tomater)
1 dl god olivenolje
1 dl vann
½ boks tomatpuré
1/2 ss balsamico eddik
(Maldon)salt, nykvernet pepper, en ”neve” basilikum og litt oregano (begge helst fersk og finhakket men tørket går bra).

Deigen forstekes ikke, du har fyllet rett på den "rå" deigen:












Når du har hatt på fyllet: pensle gjerne kantene (uten fyll) med olivenolje før steking).
Topp med mozzarella (grovhakket) og/eller eventuelt vanlig norsk revet ost.
Stekes i ovnen i 5-7 minutter på 250 grader, eller på utegrillen (gassgrill med lokk) på steinplate (gir en sprøere bunn) i 4-5 minutter på 300+ grader. Serveres straks! Nam, nam! :))
Ha en fortsatt fin fredagskveld! :O)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.



Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:





6 kommentarer:

Mitt Landliv sa...

Å, herlighet, nå ble jeg sulten! Har en pizzastein liggende som jeg faktisk aldri har brukt... Den tror jeg faktisk at jeg skal rote frem fra innerst i skapet i morgen. Mums, takk for fristende oppskrift!

Elin sa...

MMmmmh...den så go ut , du !
Den må prøves. Jeg lager ofte en enkel variant med tortillas. Har på tynn skinke , fersk mozarella i biter, svarte oliven, pesto og tacosaus i klatter.
10 min. i ovnen. Tror jeg må skaffe meg en slik pizzastein.
Takk for oppskriften !

Herman Grans ♥ sa...

Nam! Ser kjempegod ut! God helg! Hilsen Grete

Ann sa...

Pizzastein som du aldri har brukt?! Hi, hi, ja da må du lete den frem og prøve å bake en Margherita-pizza, -den pizza-steinen din kommer nok aldri til å bli arbeidsledig igjen! ;)) Hørtes sannelig ikke så verst ut den pizzaen din også Elin! Og en pizzastein kan virkelig anbefales! ;))

Jeg ønsker meg en pizza-spade av tre, og nå kom jeg plutselig på at jeg må skrive det opp på listen over ting jeg skal se etter på markedene på rivieraen i sommer! ;)

I dag er det torsdag, fredag er pizzadag hjemme hos oss, kjenner jeg gleder meg allerede! :0))

Ha en fortsatt fin uke alle tre! :O)

Stor klem, Ann.

Kristine sa...

Å, det så jo utrolig godt ut!
jeg vil og ha sånn pizzastein, hvor får man kjøpt det??
takk for ellers masse deilig inpirasjon på bloggen!

Ann sa...

Men i alle dager? Har jeg ikke svart på denne før da?!... Beklager så mye!!!
Pizzasteiner selges i de fleste butikker hvor det selges griller, hos Weber-grill-forhandlere i hvertfall, (vår/den du ser på bildet er en Weber-pizzastein), men det finnes helt sikkert andre leverandører at pizzasteiner også. Har ikke Weber-grill-forhandler der du bor pizzasteiner på lager, så finnes de Weber-katalogen slik at du kan be dem bestille en til deg ;) Masse lykke til som steinpizza-baker! :0))

Stor klem, Ann.