tirsdag 30. november 2010

Adventspyntet spisestue og gjett hvem som skal pakke inn kalendergaver i kveld...

Jeg fikk lyst til å vise deg skjenken i spisestuen, som nå er adventspyntet. Jeg har en samling juletrær som tidligere år har vært fordelt på flere skjenker i huset, men i år har jeg laget en "juletre-collage" på spisestueskjenken.

De tre sølvfargede juletrærne er av glass, det sølvgrå med mønster på er av heltre og de to brune er laget av kvister. I bakgrunnen ser du et eldgammelt trau som har vært i familien vår i generasjoner. Bildet her til venstre er tatt i speilet som kanelkransen henger på!

De digre glasskulene var det ledninger og mange små diodelys inni da jeg kjøpte dem, men disse virket kun et par uker. Men de er vakre også uten lys disse julekulene, så jeg fjernet bare ledninger og lys, og bruker dem nå til pynt i et av vinduene i spisestuen.

Det gamle vinduet som står i vinduskarmen til pynt, lysestaken i tinn, bordlampen og trauet står fremme hele året, ikke bare i julen.












Lysestaken i tre, stål og glass kjøpte jeg noen år tilbake. Det lange rektangulære "trauet"/fatet som er under lysene har jeg her fylt med frostede kongler. Om sommeren har jeg hvit sand og vakre skjell i denne. Om vinteren bruker jeg den slik den var ment å brukes, nemlig som lysestake, men hver vår planter jeg en perleblomstløk i hvert av telys-glassene, og setter lysestaken (da blomsterstaken! :)) midt på spisebordet. Den er kjempelekker også med dusblå-lilla perleblomster i! Jeg tror jeg har glemt å vise bilder av denne med blomster i her på bloggen, jeg skal huske å ha noen bilder av den til våren slik at dere får se vårvarianten av denne lys/blomsterstaken! ;)

Her et nærbilde av lysestaken. Ser du treverket? Aldringsmalt og lett pusset over med et sandpapir etterpå. Den fikk dermed en patina ikke ulik den naturlige patinaen på det gamle trauet som står i vinduskarmen bak skjenken.
Jeg er veldig glad i dette sølvgrå matte juletreet av heltre, jeg synes det er nydelig! Kunne godt tenkt meg et full-sized slikt et, 2 meter høyt, i dagligstuen!! ;))











Naturmaterialer og glass er så uendelig vakkert sammen! Jeg rett og slett bare elsker disse fargene og teksturene! Kontrasten mellom lyst og mørkt, antikviteter og det moderne, slitt matt treverk og blankt klart glass, kontraster mellom det visuelt tunge og lette, mykt og hardt, o.s.v. Det er noe enkelt, ekte og ærlig over naturmaterialer og klart glass, er det ikke? Jeg lar meg i hvertfall fasinere! :)





Jeg har hengt et stort snøfnugg i det mange hundre år gamle vinduet. Snøfnugget er visst nok i akrylglass, men det fungerer, og det er så lekkert der det henger sammen med det rustikke, slitte gamle vinduet.

Gjett hvem som skal pakke inn 48 små kalendergaver i kveld...! -Men kan du begripe at jeg aldri lærer!! :D Hvert eneste år begynner jeg med kalenderene i god tid før 1. desember, og hvert eneste år sitter jeg oppe natt til 1. desember for å få alt ferdig til neste morgen! :)) Men jeg må innrømme at det også har sin sjarm å gjøre dette etter at ungene har lagt seg natt til 1. desember, -ja på sin egen forskrudde måte er det faktisk koselig å vimse rundt i halvsvime overtrøtt hele 1. desember p.g.a. de kalenderpakkene! Høres dette helt tussete ut, eller er det noen som kjenner seg igjen? :)) Er du ferdig med årets adventskalendere til dine barn? Håper det ikke bare er jeg som ordner med kalenderene i siste liten!.. Fjorårets adventskalendere ser du: HER. Bilder av årets adventskalendere kommer etterhvert! ;)


Ha en fin tirsdagskveld! :)


Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

3 kommentarer:

Villasol sa...

Det ble kjempenydelig! Smelt...

Ha en fin kveld!
Klem Ingunn

Li/Småtingene sa...

Så nydelig det ble på skjenken din! Og så artig med mye likt og ulikt samlet sammen slik; så enig med deg ang. kontrastene! De er vakre!

I år var jeg uvanlig tidlig ute med kalenderen, og må innrømme jeg synes det er deilig. Men husker nok mange natt til første des. ja... Særlig de to-tre årene jeg pakket inn 72 pakker på én kveld!! Glad jeg er ferdig med dét!

Ha en fin kveld!

Gry sa...

Fantastisk vakkert Ann! Hvitt, sølv og glass sammen med naturmaterialer er en sikker vinner!!

Jeg pleier også å sitte oppe natt til 1. desember med pakkekalender, men nå er jeg faktisk for en gangs skyld ferdig. Kos deg med pakkingen og nyt advent og julekosen i fulle drag ♥♥♥ Klem fra Gry