mandag 28. juni 2010

Mat som interiørdekor? Og oppskrift på granskuddgele!

Er mat interiør? Jeg vil svare et klart JA på det spørsmålet. Slettes ikke all mat er egnet som interiørdekor, men visst er pent tilberedet mat i lekre glasskrukker med vakre etiketter med pene tekster og illustrasjoner på dekorativt? Selv har jeg flere vitrineskap på kjøkkenet, og der har jeg etterhvert fått et ganske stort utvalg "fotogen" mat! :))

Jeg bruker rett og slett vakre glasskrukker med syltet mat, mat lagret i olje, etc. til pynt, som dekor, i vitrineskapene i kjøkkenet sammen med tørket krydder og andre godsaker. Jeg kjøper alltid med meg noe godt og lekkert på pene glass når jeg er ute og reiser, får fra tid til annen gårdsprodusert spennende mat av italienske og franske venner, og jeg lager også noe selv.



I dag tenkte jeg dere skulle få oppskriften på ekte hjemmelaget granskuddgele! Jeg og ungene har vært i skogen og plukket nyskudd fra grantrærne!

Granskuddgele er veldig godt til reinsdyrkjøtt, elgkjøtt og andre viltretter, og er også nydelig til multebærterter og nøtteis! Vi bruker mest av granskuddgeleen i julen, og ettersom vi venter italienere på besøk om kort tid og de elsker å prøve nye spennende, for dem helt ukjente, matretter, har jeg i dag kokt en stor kjele granskuddgele!




Jeg synes den hjemmelagde granskuddgeleen er klart best, så har du ikke prøvd å lage granskuddgele før, så er dette noe du virkelig burde prøve ut! :)) Granskudd går raskt å plukke, granskuddgele er kjempeenkelt å lage, og glassene med granskuddgele tar seg virkelig flotte ut på kjøkkenhyllen dersom du styler glassene litt med noen hjemmelagde etiketter og litt hyssing! Ta gjerne med ungene, mine synes det er kjempegøy å plukke granskudd, og søter jeg geleen litt ekstra er den også helt super som pålegg på brødskiven!

"Vil du ha juletregele på brødskiven din?", fniser ungene når naboungene skal spise lunsj ute i lekehuset sammen med dem. Naboungene blir store i øynene og svarer nølende men nysgjerrige ja. Men resten av sommeren er det juletre på brødskiven som gjelder, må vite!! ;)

Det finnes flere måter å lage granskuddgele på:

Oppskrift 1:

Granskudd
Vann
Sukker
Eventuelt sitron

Skyll granskuddene godt og ha de i en kasserolle. Fyll på med vann til de dekkes med vannet + 1 cm. (Dytt dem ned i kasserollen med noe for å sjekke om du har fått riktig vannmengde, for de flyter nemlig opp når de får nok/mer enn nok vann å boltre seg i ;)) Du kan ha i noen revne sitronskall om du ønsker en syrligere smak på geleen. Kok opp og la koke på svak varme i 20 - 40 minutter.

Sil væsken og mål opp hvor mye væske du nå har. Tilsett så sukker. 1 kg sukker pr. liter væske er anbefalt, men smak deg frem. Den skal ikke være for søt dersom den skal brukes til viltretter. Skal den brukes til desserter eller pålegg kan den godt være søtere. Når sukkeret er blandet i væsken gir du blandingen et lett oppkok mens du rører godt til alt sukkeret er oppløst. Pass på at væsken ikke svies. Press eventuelt saften fra to sitroner og ha i pr. liter veske helt til slutt.

Sterilisere glassene og lokkene du skal bruke ved å koke de allerede vanlig rengjorte glassene og lokkene i en ren kasserolle i minimum 20 minutter. Fisk de opp med en ren gaffel.

Ha væsken i de varme glassene: Hell granskuddgeleen i glassene, og fyll de så fulle som mulig for å unngå at geleoverflaten har tilgang til luft under lagringen. (Sjekk at du ikke har fått gelevæske på glass/lokk-gjengene, da får du aldri lokket av igjen! ;)) Skru glasslokkene solid igjen.

Snu deretter glassene på hodet og la de stå slik opp-ned i kjøleskapet til geleen har stivnet. Dette for å få mest mulig vakum i glassene. Når geleen har stivnet er den klar til bruk. Lagrer du glassene holder geleen seg helt fin i to år dersom de lagres mørkt og kjølig. I kjøkkenhyllen holder den i hvertfall i et år i uåpnet tilstand. (Den kan miste noe av fargen sin over tid om den lagres i lys). Oppbevar geleen i kjøleskapet når lokket først har vært tatt av en gang og vakumet derfor er brutt).

Jeg lagde deretter noen enkle etiketter til glassenes lokk på PCen, men du kan også godt bare skrive på dem for hånd. Jeg hadde gråpapir på rull som jeg klippet i A4-størrelse, og så skrev jeg ut etikettene på en vanlig skriver (penest resultat når den matte siden av gråpapiret vender ut). Etterpå har jeg knytt en hyssing rundt lokket for å holde etiketten på plass. Enkelt, men dekorativt! :))

Oppskrift 2:

Kok opp granskudd som beskrevet i oppskrift 1. Sil væsken. Mål væskemenge. Kok så videre etter anvisning på grønn Certopakke! (Dette gjorde jeg denne gangen, og geleen ble veldig søt, for søt til kjøtt, men super som pålegg og som tilbehør til nøtteis). Grønne Certo-pakkes selges i de fleste dagligvarebutikker).

Oppskrift 3:

Kok opp granskudd i 3 dl vann i 10-20 minutter. Sil. Ha så væsken i en metall- eller glassbolle og tilsett 1 pk. Freia stikkelsbærgele. Ha i glass og kjøl. Enkel og godt, raskt å lage til dersom du f. eks. har granskudd i fryseren vinterstid (granskudd kan fryses og så tines like før bruk. Men NB! Granskudd som har vært frosset trenger noe mere sukker enn ferske granskudd for samme resultat). Jeg er imidlertid litt usikker på om denne stikkelsbær-varianten kan lagres like lenge på glass som oppskrift 1 og 2.

Jeg vet at det også finnes oppskrifter basert på gelatinplater, men den varianten har jeg aldri prøvd selv.

Mine glass med granskuddgele matcher nå perfekt de andre glassene med syltet frukt og bær, hvitløksfedd i olivenolje, sorte trøfler på glass, hele fylte oliven på glass, honning fra villbier, kanadisk lønnesirup etc. etc.

Kan mat brukes som dekor i et interiør? Ja, helt klart! Jeg synes resultatet ble riktig vakkert, og glassene er et spennende og dekorativt innslag på kjøkkenet vårt, til glede og inspirasjon for oss voksne på kjøkkenet, til forundring for ungene og til begeistring og inspirasjon for besøkende. Vi nyter synet av matvarene der de står lagret, men du skal vite at vi følger nøye med at de ikke går ut av dato mens de står der til pynt, -for vi vil jo gjerne smake på alle godsakene også!! ;)

Ha en fin start på den nye uken! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


13 kommentarer:

Prinsessen paa erten sa...

WOW, flink du er :)

Siljes Hobbyrom sa...

Så utrolig kreativt! Glassene var kjempeflotte. Og så gøy at innholdet faktisk er spiselig og i daglig bruk ;)

Klem fra Silje

Hos Camilla sa...

Dette var smart og utrolig delikat!
likte de etikettene dine. Hvordan i all verden lager man dem?
Klem
Camilla

Lykkeliten sa...

Artig ide!
Jeg har aldri hørt om granskuddgele før, så dette bør prøves.

Klem Lykkeliten

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL sa...

Hei og takk for en superflott oppskrift!
Gjett hva vi skal ut og plukke i dag? Dette hørtes så utrolig godt ut, da vi spiser masse vilt. Ønsker deg en knallfin dag:)

Elin sa...

Det var ett smart sätt att göra fina lock till burkarna! Den idéen ska jag komma ihåg till framtiden :)

Frida- trendenser.se sa...

Vilka fina burkar. Detta måste jag prova på, tack för en rolig idé.
//Frida

Ann sa...

Takk for alle de koselige tilbakemeldingene! :)) Lignende etiketter kan lages ved bruk av det vanlige Word-programmet på PCen, men jeg brukte her Adobe Illustrator. Pen håndskrift på gråpapir fungerer også helt fint! :)) Jeg har laget lignende etiketter for ripsgele, rabarbrasyltetøy, stikkelsbærgele, tørket gressløk, rognbærgele, tyttebærsyltetøy m.m. De er riktig så dekorative slike glass med naturens godsaker i der de står i vitrineskap på kjøkkenet og på hyllene i spiskammerset. Både etikettene og granskuddgeleen kan anbefales på det varmeste! ;))

Klem, Ann.

Ut Fra Norden sa...

Dette skal jeg virkelig prøve! Jeg holder på å utvide mitt "reportoar" når det gjelder å å bruke råvarer fra naturen til både mat og dekor. Til nå er det mest "utenom-det-vanlige" jeg har gjort å lage rognebærgelé. De fleste som har smakt den synes den er kjempegod ;)

Hilde M sa...

Prøvde oppskrift 1 i går, men geleen stivnar ikkje :((( Hadde 0,8l væske og 500g sukker. Trur eg prøver å tilsette gelatin og ser kva som skjer.

Ann sa...

Hei, hei! :)) Rognbærgele høres også spennende ut. Vi har mye rognbær i hagen, men har ikke vært så flinke til å utnytte dem... Kanskje jeg må forsøke nå til høsten! ;)

Oj men huffda Hilde!! Håper virkelig at det ble bedre da du tilsatte gelatin.

Jeg har planer om å plukke granskudd igjen nå i helgen, har bare et glass igjen av siste produksjon, og jeg må jo ha nytt lager klart til høstens middager! :))

Ønsker dere alle en fortsatt fin uke!

Klem, Ann.

Anonym sa...

Smaker godt men stivner overhodet ikke :) Brukte 1 kg sukker på1 liter veske. Hva gjør du Ann? Mvh Sissel

Ann sa...

Nei huff, men det kan visst skje hvis de har "kommet for langt", -de inneholder i seg selv et stoff som blir "gele" nårde er helt ferske - lyselysegrønne/nestengule med helt myke, nesten litt klissete, "nåler". Men hvis de plukkes på et senere tidspunkt, når de har begynt å få stivere "nåler", kan det være at du må må tilsette Certo fruktpektin eller lignende. Du finner litt om temaet her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel938.asp Der ser du også hvordan du gjør "geleprøven", for å teste om den er klar! ;)

Håper du fikk det til, hvis ikke har du antagelig "Granskuddsirup", -også veldig god på bl.a. multeis! ;))

Klem, Ann.