søndag 2. mai 2010

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 22: Nærbilder av interiørdetaljer og antikviteter


Forrige helg fikk dere se interiørbilder, hele oversiktsbilder, fra lysthuset som jeg og min kjære har pusset opp nå i vår. Nå skal dere får se nærmere på interiørdetaljene i lysthuset og noen av antikvitetene som jeg har brukt for å style lysthuset!

Jeg valgte å ramme inn en arkitekttegning (av Andrea Palladio) i en moderne, stilren og helt enkel ramme av ubehandlet aluminium. Jeg valgte samme rammetype til å ramme inn en tegning av Leonardo Da Vinci og videre et ark med gitarakkorder, fordi de skulle henge i gruppe med Palladio-tegningen på denne veggen over den

gustaviansk-inspirerte benken vi snekret til lysthuset. Jeg valgte disse moderne metallfargede rammene fordi de tok igjen den blanke metallfargen i den moderne lysekronen som jeg "pimpet" med gamle grønneirede gafler, stålfargen i de gamle lyktene, de gamle små kakeformene m.m., men ikke minst p.g.a. den flotte kontrasten mellom disse nye blanke og spinkle metallrammene med blankt glass og alle de gamle, kraftige, slitte antikvitetene på "hemshyllen" ovenfor. Lyst og lett mot mørkt og tungt. Av samme grunn valgte jeg å ramme inn lyse, lette skisser, heller enn fargesterk kunst. Dersom jeg e. eks. hadde valgt mørke, fargesterke, malerier innrammet i brede brunbeisede rammer av heltre hadde rommet "tippet over", -det ville helt ha mistet sin visuelle balanse. Både estetikk og visuell balanse skal stemme i en rom for at rommet skal oppfattes som rolig, harmonisk og balansert.

Ved siden av bildene, under hemshyllen, har jeg hengt en gammel sjarmerende Optimus 300. Disse lampene var å finne i mange norske hjem før lyspærenes tid. Det er egentlig en parafinlampe, men jeg har valgt å plassere et kubbelys i den i stedenfor. Lampen er så rustikk som det bare er mulig å få en gammel Optimus, og den har en nydelig mørk patina som står i herlig kontrast til alt det lyse, lette, nye på veggen bak lampen! Igjen er det kontrastene jeg fasineres av. Kontrastene mellom nytt og gammelt, mørk og lyst, etc. Et nyttig tips til deg som vil ha kontaster mellom mørkt og lyst i et rom er å styre unna sort, spesielt sort som er blankt! Personlig syns jeg det er svært sjelden at sort er vellykket som kontrastfarge i et rom, fargen blir som oftes for hard. Jeg velger heller mørkt brunt eller koksgrå, aldri sort.

To gamle stoler har fått nytt liv. De var allerede trukket opp på ny i en nytt kongeblått stoff, men fargen var alt for intens til det lyse, lette interiøret i det nyoppussede lysthuset. Jeg kjøpte derfor en vakker lys creme-farget duk til hver av de to gamle stolene, som jeg festet rundt stolene ved hjelp av lakenstrikker (En strikk med klips på endene, helt like de som småbarn bruker for å feste vottene til ermene på parkdressen, bare at strikken på lakenstrikken er lengre). Det fungerer helt fint, og
så er tøyet raskt å ta av for å vaske dersom noen skulle søle saft eller lignende i stolen. Over stolryggen henger et helt nytt lammeskinn, det er mykt, fluffy, og står i fin kontrast til alle de harde trematerialene i rommet, det er vakkert, litt nostalgisk, og så varmer det så herlig i ryggen på kjølige kvelder.

En gammel loftsstige som min bestefar snekret for ca. 70 år siden står lent opp mot hemshyllen, den har en naturlig slitt hvit maling, og passet perfekt inn blant alt det andre rustikke her inne i lysthuset! Over et av stegene i loftsstigen henger en duk som min mormor har heklet.

En diger, solid og svært gammel rustikk kasse/kiste i en aldeles nydelig turkis farge står plassert under et av vinduene i lysthuset. Denne bruker jeg til oppbevaring, men den skal også fungere som ekstra stitteplass i tilfelle mange lysthusgjester på én gang. Kassens turkise, slitte, vakre patina står i flott kontrast til den hvitmalt, halvblanke, "feilfrie" panelveggen bak kassen. Dagslyset og sollyset som flommer inn gjennom vinduet over kassen om ettermiddagen, gir kassen en strålende flott farge. Det er fint plass til to rumper på denne benken. Benkeputene ligger i kassen.

Oppå benken har jeg plassert en lys blå eldgammel porselensbolle som jeg har plantet en lilla Campanula (Betlehemsklokker) i. Levende blomster er et absolutt "må ha" i et hvert interiør, og spesielt her i lysthus! Jeg kom i sommerstemning straks blomstene var kommet i hus. Ved siden av de lilla blomstene står en flettet kurv. I den har jeg lagt oldefars gamle garnblåser. Resultatet er et levende, fargerikt og vakkert lite stillben, som vi har utsikt til både fra den over 3 meter lange gustaviansk-inspirerte sofabenken og fra de hvitkledte lenestolene.

På sofabordet foran benken har jeg plassert et sjakkbrett av glass. Det ene partiet sjakkbrikker er av frostet glass, det andre av klart glass. Sjakkbrettet stod faktisk på ønskelisten vår da vi giftet oss. Sjakkbrettet og de skinnende blanke sjakkbrikkene av glass står i en aldeles nydelig kontrast til det gamle brunbeisede bordet! Sjakkbrettet skal ikke bare være til pynt, vi spiller sjakk hele familien, både store og små.

Jeg synes det er så utrolig lekkert med lyse, lette, rene interiører gjerne med lyse nye møbler og tekstiler, som er krydret med antikviteter. Helhvite interiører krydret med f. eks. et brunbeiset gammelt eikebord, er med å heve interiøret, -det brune treverket understreker rett og slett hvor lyst, lett og rent rommet er, det er med å definere rommet på en måte som et hvitt bord i et hvitt interiør aldri vil kunne gjøre.

Over en av skoddene i lysthuset har jeg hengt to gamle velbrukte, men sjarmerende, skomakerlester. Et enkelt, men nydelig, dekorelement der de henger i lyset fra vinduet.

Over en annen skodde i lysthuset har jeg hengt min kjære bestefars siste hagehatt.

Jeg tok også med et bilde av en av de eirede gaflene jeg brukte til å dekorere lysekronen, -her ser du hvorfor jeg har valgt å kalle skoddefargen lys eiregrønn. Jeg så det straks den dagen jeg kom inn i lysthuset med gaflene i hånden, -den lyseste grønnfargen på gaflene matchet skoddene 100%! Hvordan jeg blandet meg fram til fargen lys eir ser du i kommentarfeltet under Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 21.


Oliventre passer helt perfekt her ute i lysthuset med sine grågrønne blader. Det har fått plass på det lille anretningsbordet ved siden av en gammel rustikk trekasse som nå inneholder gamle- og nye hagemagasiner, noen interiørmagasiner og bøker som jeg kan lese i når jeg sitter her ute i lysthuset på vakre late sommerdager. I vindusposten bak oliventreet står bl. a. bestefars gamle bærplukker av tre.

Fra sprengstoff til lesestoff! "Norsk sprængstoffindustri A/S, Oslo" står det utenpå den gamle rustikke trekassen med blad og bøker i.
I en annen liten gammel trekasse, ved siden oliventreet, har jeg et lite lager av telys, duftpinner m.m., forbruksvarer, som kommer godt med utover sommeren. Den lille solide kassen var faktisk mine oldeforeldres bestikkskuff for mer enn hundre år siden! Litt merkelig å tenke på at akkurat den har overlevd flere generasjoner.

























Både denne kurven og krukken er ting jeg selv har kjøpt for få år siden, de er ikke antikviteter, men de passer perfekt inn sammen med alt det gamle i lysthuset. Den heklede duken i kurven er en av mange som har vært i familien vår i generasjoner.


Krukken er krakkelert fordi den har stått utendørs noen år. Jeg tok et vanlig tavlekritt og klodret litt på den, etterpå strøk jeg forsiktig av overflaten med fille. På denne måten fikk jeg fremhevet krakkeleringen i glassuren og krukken fikk mere liv. Fatet under krukken har fått en litt grundigere kritt-behandling, men gnir du på den kommer den rødlige fargen av fersk terracotta frem igjen. Gammel blek terracotta med naturlig patina synes jeg er aldeles nydelig, fersk terracotta... den krittbehandler jeg for å tone fargen ned noen hakk i påvente av at tiden skal gjøre den naturlig vakker.
















Jeg har hentet inn et av mine mange gamle vinduer og satt det til pynt på den lille hyllen som vi lagde til lysthuset. (Oppskriften kommer muligens senere :)). Vinduet er av samme type som det jeg hentet inn og satte til pynt i spisestuen vår i høst. Foran vinduet har jeg satt noen vinflasker med sterinlys i, som sammen med de øvrige stearinlysene gir en nydelig belysning i lysthuset også på kveldstid. Jeg skal ta bilder slik at dere får se lysthuset også med kveldsbelysning sånn etterhvert.

Et eldgammelt ullpledd har etter å ha gått mange runder i vaskemaskinen fått plass over en stolrygg hvor det skal henge til pynt. Da har jeg også et pledd tilgjengelig til kjølige høstkvelder.

Jeg har plantet en lilla Campanula (Betlehemsklokker) også i en gammel emaljert metallmugge som har fått plass på sofabordet ved siden av sjakkbrettet, som står midt i lysthuset under lysekronen.


Jeg vurderte utallige, både gamle og nye, tekstiler til den gustaviansk-inspirerte sofabenken, men jeg valgte til slutt å bruke bare nye tekstiler i lysthuset, også på benken. Samtlige av de tekstilene jeg vurderte viste seg å være for mønstrete, og ble derfor estetisk svært urolige, bråkete, på den lange sofabenken.

Tekstilen jeg har valgt er lys antikkhvit med et svakt brokademønster i. En rolig, harmonisk tekstil som ikke stjeler oppmerksomhet fra selve benken eller putene, samtidig som brokademønsteret er med å gi benken et eksklusivt preg. En enkel, men stilren tekstil. Ny, lys, lett og ren.


Også putene er av nyere dato. De har fargene lys blågrå, hvit og lys grå. Noen av dem har sølvtråder i stoffet, de hvite har enkle broderier. I midten ligger en linfarget pute med den hvite teksten: "Carpe diem". Den er dessverre ikke med på bildene her, men du kan se den på bildene i det forrige lysthus-innlegget mitt.
Bestemors og oldemors kjevler har også fått plass i lysthuset. Oldemors strykejern også, og da snakker vi strykeJern med stor J! For en tålmodighet de må ha hatt kvinnene den gang! Alle stoffer var i lin, bomull og ull... alle vet vi hvor morsomt det er å stryke bunadsskjorter og linduker... og tenke seg til å skulle gjøre det med det strykejernet avbildet her, -som måtte varmes opp på den gamle svartovnen før bruk! Og i løpet av bruk... All ære til kvinnene som levde den gang! Bestemors gamle kakeformer av metall har også fått plass på hyllen.

På stangen under hyllen henger en teppepose for babydyner som har vært i min manns familie i generasjoner. 


















Den har et enkelt men nydelig broderi i en lys blå farge, og passet perfekt her ute i lysthuset over den gustaviansk-inspirerte sofabenken


Det er ikke så lett å se på disse bildene kanskje, men både den lille hyllen over benken og hemshyllen er malt med samme maleteknikk som skoddene, -treverket vises delvis gjennom malingen, noe som er med å gir rommet et rustikt preg.

Den øverste kassen på hemshyllen vi lagde er av jern e.l. materiale, den er delvis rustet. Skiltet "Mignon" er imidlertid av messing e.l. og er nesten ikke preget av tiden til tross for at denne skrivemaskinen er en antikvitet. Ja for dette er faktisk lokket på en eldgammel tyskprodusert skrivemaskin! Den tilhørte min oldefar og er i fullgod stand. Jeg skal ta den ned av hyllen en dag og ta bilder av den slik av dere får de litt nærmere på den. Den er virkelig flott! Jeg synes selve etuiet, som du her ser, også er vakkert i rust og messing.



Under skrivemaskinen står en kiste fra 1835. Den har tilhørt en eller annen i min familie, jeg har enda ikke funnet ut hvem, men den har vært med oss i generasjoner. Både årstallet og initialene er malt på kisten. Også denne har en vakker patina, samt et spennende maleri innvendig i lokket. Bilder kommer nok her på Glassveranda ved en senere anledning.

Dette er en gammel kjempediger kakaoboks fra Nidar. Den er vel mere en kakaotank enn en boks. Den ligger på hyllen fordi den har en litt morsom tekst på lokket: " Det tillates ikke fra denne box at forhandle andet end Sol-kakao". Også denne var i sin tid i bruk i oldefars butikk. Lokket har også en nydelig turkis farge.











Bestemors gamle kakejern, eller for alt jeg vet kan det ha vært oldemor sine, måtte selvsagt også få plass på hyllen i lysthuset! Begge er fra Jøtul. Det rektangulære er et Gorojern, det runde er mest sannsynlig et krumkakejern. Jeg har en gammel svartovn stående i en kjellerbod... kanskje jeg skulle montere den her ute i lysthuset? Stålpipe opp gjennom taket og ildfast plate under så har jeg vedfyring i lysthuset og muligheten til å ta i bruk de gamle kakejernene! Tøft? Tøft! :DD Hjelpe meg, hvordan skal jeg klare å få den idéen ut av hodet...

Den gamle vinballongen har fått plass på hemshyllen i lysthuset, sammen med en til en innbundet i kurv. Jeg elsker slike gamle vinballonger, de minner meg om sommerene i Piemonte, men også om bestefars kjeller hvor det ble produsert multebærlikør, rognebærvin, ripsvin, rabarberavin og lignende. Jeg kan imidlertid ikke huske at han selv drakk vin særlig ofte. Solbærsaft, eplejuice o.l. ble også oppbevart på slike vinballonger.

Lykten ble mest sannsynlig brukt på oldefars båt i sin tid. Det er en varsellampe, -den har et vanlig blankt glass foran, et grønt glass på den ene siden og et rødt et på den andre. En spennende liten sak som bare måtte få plass i lysthuset!


Jeg har plantet blå klokkeblomster (Campanula) i en gammel trekasse med teksten "Tretten blokkost", som jeg har satt i en av vinduspostene. I vindusposten ved siden av står en tavle med teksten "The purpose of our lives is to be happy" (Dalai Lama).

Ha en nydelig søndag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


Oppussingsprosjekt Lysthuset del 1-21 finner du her:

O
ppussingsprosjekt Lysthuset - Del 1: Se FØR-bildene!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 2: Tømt og rundvasket, hva nå?
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 3: For en forskjell!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 4: Klart for maling av vegger i morgen!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 5: Fant endelig kule, -og ser på at malingen tørker...
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 6: Mitt nye favorittsted!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 7: Dekorkulen på plass, lysekronen hengt opp!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 8: Gulvet er malt!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 9: Vi bygger en over 3 m lang gustaviansk-inspirert sofabenk!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 10: Ben til den gustaviansk-inspirerte sofabenken
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 11: Benkefronten begynner å ta form!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 12: Benken halvferdig og malt
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 13: Et gammelt bord, min kjære bestefars stråhatt, benkekryss, hjørneknotter, tekstiler til benken m.m.
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 14: Se hele prosessen fra halvferdig til helt ferdigbygget gustaviansk-inspirert sofabenk!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 15: Tid for tekstilvalg!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 16: Den gustaviansk-inspirerte sofabenken er ferdig malt!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 17: Tekst malt på veggen over benken
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 18: Lysekronen "pimpet" med gamle eirede gafler!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 19: Tid for å velge flere møbler og nips!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 20: Bordet som skal stå i midten
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 21: Se ETTER-bildene!


8 kommentarer:

Åpent^hus sa...

hei og god morn! :)
du blogger midt på natta du, altså?? :)

vakkert er det, lysthuset du har pussa opp. Lekre detaljer og flotte kombinasjoner.
du er flink!

Nyt stedet!
Hilsen Åpent hus

Anonym sa...

Så fantastisk flott! Ekstra morsomt at du vet så mye om tingenes historie. Ønsker dere mange koselige stunder i lysthuset i årene som kommer.

Hilsen Heidi

Minka sa...

Fy søren så flott det har blitt...Imponert over alt arbeidet du har gjort. Og alle de skattene du har rundt omkring, helt herlig. Dette blir nok ett favoritt sted tenker jeg..Ha en herlig søndag, håper sola skinner, det gjør den her,klems..

Inga sa...

Nå har jeg kost meg i lysthuset ditt. Så flott det er blitt, og så fint du blander gammelt og nytt. Takk for at du gir en grundig gjennomgang av hvilke vurderinger du har gjort underveis. Kommer tilbake hit senere, jeg.

Ha en fortsatt fin søndag!

Klem :o)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Åh so mange nydelege detalja♥ Du er jammen flink!!
Må vere godt å vere ferdig med oppussing og begynne å nyte der ferdige prosjektet☺

Håpe du har ein fin søndag☺

Klem M♥

Ann sa...

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene!! :))

Åpent hus: Det var tidlig kveld da jeg gikk i gang med dette blogginnlegget, men det ble sent på natt før det ble ferdig! :DD

Ha en fortsatt fin søndagskveld! :)

Klem, Ann.

ANETTESHUS.COM sa...

Sååå lekkert!! Jeg nyter alle bildene!

Klem klem
Anette:)

anette sa...

fin blogg