mandag 1. mars 2010

Skattejakt på et gammelt loft - Del 2

I helgen kunne du lese om at jeg og min datter var på skattejakt på loftet hos mine foreldre. Skattejakten resulterte i en fin samling spennende gjenstander, og i dag vil jeg gjerne vise dere denne 64 cm høye eldgamle turkise kaffeboksen!

Kaffeboksen var i bruk i oldefars butikk for hundre år siden, nøyaktig hvor gammel den er vet jeg ikke. Den stod plassert oppå den lange disken i oldefars butikk, fylt med kaffebønner som ble solgt i løsvekt. På toppen av kaffeboksen er det et lokk, som ble tatt av når det skulle etterfylles kaffebønner i boksen. Nederst på boksen finnes en "skuff" med hengslet lokk. Her hentet oldefar ut kaffebønnene med et øsekar av metall. Jeg har øsekaret også. Det ble ikke med på disse bildene, men du skal få se det ved en senere anledning.





















Jeg synes kaffeboksen er aldeles nydelig! Ikke til tross for sine små skjønnhetsfeil, skrammer og små rustflekker, men på grunn av sine små skjønnhetsfeil!























Kaffeboksen er et svært godt eksempel på at det av og til er det uperfekte som gjør en ting perfekt. Kaffeboksen resenterer er det helt motsatte av de fabrikknye, skinnende, blanke, symmetriske, feilfrie, "perfekte" pyntegjenstandene som selges i interiørforretninger og kataloger. Den rustikke kaffeboksen har en historie, den har personlighet, særpreg, sjel og sjarm! Den bærer med seg et viktig stykke historie, den har stor affeksjonsverdi, den skaper tilhørlighet mellom generasjoner.

Gammel, utslitt og/eller flekkete betyr ikke nødvendigvis betyr verdiløs, -det forsøker jeg å lære ungene mine, men det er ikke alltid like enkelt... "Du skal vel ikke ha med deg den gamle rustdunken inn i huset mamma?!", sa lillemor da jeg bar den gamle kaffeboksen inn i entréen i går og satte den forsiktig ned på gulvet. Jeg skal innrømme at den så litt forkommen ut, den var dekket med gammelt støv, hadde til og med noen tjæreklatter klint på seg og masse smuldrende rust! I går ble den møysommelig vasket med mildt såpevann, tjæren fjernet, så ble den dusjet og tørket. Lillemor var med og utbrøt helt forskrekket "Så flott den ble mamma!", da vi satte den på bordet i dagligstuen. Det varmet et morshjerte! Tenk at hun så forbi rustflekker og skrammer og faktisk gledet seg over mammas nye kaffeboks!

Kaffeboksen har en nydelig turkis farge i dagslys! Jeg tror sikkert jeg har sett på den gamle kaffeboksen i timevis i helgen. Den har noen utrolig flotte detaljer! Det gamle språket, de gamle fontene, illustrasjonene... den er rett og slett vakker! - Og tøff! Planen min var egentlig å ha denne i lysthuset, men jeg har bestemt meg for å ha den til pynt på anretningsbordet i dagligstuen, i hvertfall inntil videre! Jeg aner en kommende stilendring i dagligstuen vår, og at dette bare er begynnelsen...

Gleder meg veldig til å vise dere neste funn i morgen!

Mandag, -og 1. mars! Mars!! -Den måneden i året da klokken skal stilles på Sommertid!! :)) Nå nærmer våren seg med stormskritt dere! Håper du får en fin start på den nye uken, og nå skal jeg gå å vaske noen flere gamle fotogene antikviteter ;)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


Flere detaljer i vårt hus finner du her: "Detaljer i mitt hus - Details in my house".

13 kommentarer:

Elin sa...

Virkelig flotte skatter du har funnet !
Den kaffeboksen var aldeles nydelig ! Sikkert mye verdt, men mest verdt for deg selvfølgelig siden den har tilhørt din familie.
Gleder meg til å se flere skatter.
Ha en fin uke

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Den kaffeboksen var utrolig stilig! Elsker slike ting:)

Fortsatt god skattejakt;)

Klem Tina:)

Minka sa...

Den kaffe boksen var herlig, flotte farger..

Lunalei ;-) sa...

En alldeles nyyydelig kaffeboks - med sjel og sjarme! Så fint at den har fått komme fram i dagslyset igjen!
Klem fra Lunalu

Ann sa...

Å tusen takk for koselige kommentarer! Jeg må innrømme at jeg var litt spent på om det var flere der ute enn jeg som hadde sansen for denne gamle sjarmerende kaffeboksen! ;) Jeg liker gamle skilter, hatteesker, trekasser o.l. også, alt eldgammelt med flotte grafiske elementer på, og derfor selvsagt denne kaffeboksen også.

Oldefar hadde nok blitt bra forskrekket dersom han hadde levd i dag og funnet bilder av den gamle kaffeboksen sin på internett til allmenn beskuelse, men han hadde helt sikkert blitt glad også, ikke minst av å lese at vi "unge" menneskene synes den er flott!

Ha en fortsatt fin kveld! :)

Klem, Ann.

Nooria sa...

Jeg elsker gamle kaffebokser, og den der var ufattelig vakker!

anettspalett sa...

Å, det var fint!!!!
Jeg elsker rust og turkis sammen!!!
Herlig!!!

Klem fra Anett:)

På landet sa...

Denne kaffeboksen var bare helt nydelig, herlig sjarm over den =)

Ha en fin dag.

Ann sa...

Det er bare SÅ utrolig herlig å se at det er mange flere enn jeg som har sansen for slike gamle kaffebokser!! :))

Takk for kommentarer og ha en fin kveld videre!

Klem, Ann.

ANETTESHUS.COM sa...

For an vakker, gammel skatt!!! Helt nydelig! Elsker fargen:)

Takk for ditt bidrag!

KLEM KLEM
Anette:)

Mie fra Mies Mirakler sa...

Utrolig fin kaffeboks! Det er så herlig med ting som har en historie :) Vakker farge også. *♥*

MissMette sa...

Jeg også syns den var nydelig!!!
Virkelig en skatt :)
Ha en fortsatt fin dag, klem fra
Mette

Duse Pasteller sa...

Knall-lekker boks! Elsker den fargen, og herlig patina!:)

Klem, Janni