søndag 14. mars 2010

30 bilder fra dagligstuen vår etter stilendringen!


Dagligstuen vår har i løpet av de siste par ukene gjennomgått en spennende stilendring. Denne delen av huset, følgelig også dagligstuen vår, stod ferdigstilt kun få år tilbake. Jeg var, og er, svært fornøyd med det arkitektoniske uttrykket i dagligstuen vår, fargevalg, materialvalg og belysning, og hadde ikke noe ønske om å endre noe av dette. Men...
Jeg ble imidlertid aldri helt fornøyd med interiørstilen, den var for søt, det var for "pent", for pyntelig, der. "Pent og pyntelig" er, dessverre, som oftes ensbetydende med kjedelig. Identitetsløst. Så her skulle noe gjøres! Men hva? Jeg har spekulert i lang tid nå, og løsningen skulle vise seg å bli en omfattende skattejakt på loftet hos mine foreldre!






































Alle tidligere pyntegjenstander, alt det masseproduserte, symmetriske, skinnende, fabrikknye, feilfrie, "perfekte" nipset i dagligstuen er nå erstattet med med gamle skatter og antikviteter fra mamma og pappas loft, og kombinert med kunst, klart glass og vakre levende planter.










Stuen vår har fått et helt nytt uttrykk. Den har gått fra å være litt identitetsløs, stilren, men kjedelig, -til å bli en unik, spennende dagligstue, med særpreg, karaktér og "sjel"!






















































Stuen fikk et helt nytt robust, rustikk uttrykk, men er til tross for dette mere hjemmekoselig er noen gang tidligere! Det ser ut som et hjem, ikke som en utstilling i en hvilken som helst møbelforretning. 


Antikvitetene gir interiøret et lett nostalgisk preg, og resultatet ble det helt motsatte av et katalog-hjem! Interiøret har nå personlighet, særpreg, sjel og sjarm! Det meste av stuen er nå ferdig stylet nå, og jeg er kjempefornøyd med resultatet! Jeg synes stuen ble... rett og slett knalltøff!




Hvite vegger, hvitt tak, lyse gulv, ekstra takhøyde og store vinduer som slipper inn rikelig med dagslys, lyse lekre møbler, rene hvite rom krydret med naturmaterialer, beige- og bruntoner er et aldeles utmerket utgangspunkt for et vellykket interiør i et hvert hjem. Utgangspunkt, som i hvitt lerret. Uten det lille ekstra er rommet stilrent, ja, men kjedelig. Hva er så dette "lille ekstra"?


Dette "lille ekstra" er opp til hver enkelt av oss å definere. Interiøret skal være tilpasset menneskene som skal bo i huset, lever her i hverdagen. Det skal være et komfortabelt hjem for deg og dine, følgelig må det være tilpasset deg og din livsstil. Hjemmet er et sted hvor du skal slappe av, alene og sammen med familien din, og du skal også stolt kunne invitere gjester til hjemmet ditt. Hjemmet representerer deg, og et vellykket interiør skal også kunne fortelle noe om deg og dine, hvem dere er, -det skal gjenspeile dine verdier, dine interesser. Det er nettopp dette som gjør et interiør spennende! 







Visst er det spennende å komme hjem til nye mennesker for første gang? Vi danner oss øyeblikkelig et bilde av hvem vi har med å gjøre idet vi kommer inn i hjemmet til noen for første gang, på godt eller ondt, bevisst eller ubevisst. Har du tenkt på hva ditt hjem forteller om deg? Gjenspeiler det deg, dine verdier i livet, dine interesser?


Stuen vår gjenspeilte oss til en viss grad fra før av, vi samler på litografier og har gjort det i 20 år, og har derfor mye kunst på stueveggene. Jeg hadde også en del annen kunst, som f. eks. de håndlagde maskene fra Venezia, og noen få, men kjære antikviteter. I tillegg er stuen vår alltid fylt med musikk, som oftes jazz eller klassisk. Det er oss. Men jeg hadde et ønske om å gi stuen mer særpreg, mer karaktér, et enda mere unikt uttrykk. 


Hvordan? Svaret er, nesten alltid når man jobber med å innrede et rom, at man må tilføre mere av seg selv i interiøret, tilføre mere av sin idenitet i interiøret. Tiden er med andre ord inne for en aldri så liten selvransakelse, en personanalyse dersom du bor alene, en analyse av både deg og din kjære dersom du bor sammen med noen.


Hva er viktig i livet ditt? 
Finn ut hva som betyr noe for deg, ta utgangspunkt i dette og bygg opp interiøret i rommet rundt dette temaet/temaene. Hos oss manglet helt klart tekniske tegninger, flere kunstgjenstander, -gjerne fra reisene våre, flere antikviteter og malerier.




Det å sette sitt eget personlige preg på hjemmet sitt er viktig for et vellykket interiør. Interiøret er vellykket når menneskene som skal bo i et hus føler jeg hjemme der, føler at de kan identifisere seg med møblene og gjenstandene som de omgir seg med i hverdagen. Jeg gjorde ikke det slik stuen vår var stylet. Jeg så meg rundt der inne og så ikke oss; meg, min kjære og ungene, i tingene vi omga oss med. Jeg så bare en masse... ting. Vakre ting, men de fleste av dem betydde ikke noe for oss, tingene ga ingen... mening! Skal så gjenstander gi "mening"? 



Personlig synes jeg det er et problem at alle hjem blir stadig mer og mer like, men dette fenomenet er nok et direkte resultat av bl. a. et voksende internettbruk hvor vi, bevisst eller ubevisst, lar oss påvirke av interiørjournalister, NIB, interiørmagasiner og kommersielle krefter som interiørbutikker, møbelprodusenter o.s.v.

Det er viktig å skape sin egen stil. Det skaper, ikke minst, tilhørlighet, men det gjør også interiøret unikt og interessant. Interiøret, stilen, i et hus bør reflektere menneskene som bor der, og det innebærer at man må våge å ta noen sjanser. Prøve og feile litt. Det er "bare" et interiør, blir det hele feil er det bare å gjøre det om igjen, verre er det ikke. Interiør, og det å innrede, skal være gøy!


Jeg elsker, som jeg har sagt mange ganger før, klassiske lyse møbler kombinert med antikviteter, moderne kunst, klart glass og gjerne store gamle speil. Kontraster mellom gammelt og nytt, tungt og lett, blankt og matt, lyst og mørkt, mykt og hardt. Få, men helst store, pyntegjenstander, ekte kunst, ekte håndverk, kombinert med levende planter og trær. Nydelig! Jeg foretrekker vegger, og helst også gulv, i lyse nøytrale hvit-, grå og sandfarger, og rom ved mange store vinduer som slipper inn rikelig med dagslys, alternativt et varmt, men hvitt, lampelys. Kombinerer du dette lyse, lette, monokrome interiøret med noen fargerike, moderne, rammeløse lerreter i store formater, får du et aldeles nydelig interiør fyllt med spennende kontraster! 


Men pass på å velg gjenstander som betyr noe for deg, kunst som betyr noe for deg, og husk å styr unna heklete blondeduker o.l. "søte" tekstiler dersom du, som jeg, ønsker deg et robust, rustikt uttrykk i rommet og ikke et romantisk, søtt, nostalgisk interiør med museumspreg. Noen liker det også vel og merke, men med blondeduker blir interiøret med en gang for gammelt, nærmest bonderomantisk, for meg og den stilen jeg ønsker i vårt hjem.


Jeg ønsker at interiøret skal være litt nostalgisk, men nytt, spennende og vågalt! Persolig synes jeg at bare gammelt er kjedelig, på samme måte som at bare nytt er kjedelig. Jeg ønsker ikke et trendriktig identitetsløst katalog-hjem, men jeg ønsker heller ikke et hjem som er en autentisk kopi av mine oldeforeldres hjem. Jeg ønsker å skape noe helt nytt, en stil som er oss



Vi er alle et resultat av fortiden. Røttene våre, våre forfedre, vår familiehistorie, våre opplevelser og erfaringer, -det er summen av alt dette som gjør oss til det vi er i dag. Det er en viktig del av oss.


Jeg synes vi er svært heldige som lever i 2010 og ikke for 300 år siden. Vi har kjennskap til alle de interiørstilene som har eksistert i århundrer, og vi kan plukke det beste fra dem alle og kombinere dem helt etter eget ønske, eget hode, og kan på denne måten skape vår egen helt særegne stil i hjemmene våre!
















Jeg synes tiden er overmoden for å prøve noe nytt og mere vågalt i hjemmene våre. Nå er det personlig stil på tvers av tidsepoker og tidligere stilarter som gjelder! Tiden er inne for å kvitte seg med det feilfrie, identitetsløse, sjeleløse, trendriktige katalog-hjemmet, og heller satse på en personlig stil med fokus på identitet, tilhørlighet og særpreg!


Hva har jeg så brukt alle skattene og antikvitetene fra mamma og pappas loft til? Den gamle flotte flaskekassen har fått plass på det eldgamle sorte høyreiste blomsterbordet. Jeg kjøpte 12 ølglass på Ikea som jeg har satt i hvert av rommene i flaskekassen. Disse har jeg lylt med jord, og så har jeg plantet en Muscari-løk (også kalt Perleblomst) i hvert enkelt glass. Disse blomtene har sin opprinnelse i Middelhavslandene, er i slekt med liljefamilien og finnes i få kjøpt i de fleste gartnerier nå om dagen. Den har en vakker blåfarge og en aldeles nydelig duft, og jeg synes de friske levende blomstene og de blanke klare glassene med jord i er utrolig vakre i kombinasjon med den gamle flotte flaskekassen med sine små skrammer, skjønnhetsfeil og rustne beslag! Kombinasjonen er nesten uslåelig!


Jeg har plantet påskeliljer i bestefars gamle melkespann, visst ble det flott? Farmors gamle fuglebur har jeg ikke rukket å vise dere før nå i dag, men i det har jeg plantet en Eføy, en klatreplante som nå gir nytt liv til det fugleburet med sine blanke grønne friske blader som slynger seg i og rundt det flotte gamle fugleburet. Jeg synes kombinasjonen er helt fantastisk flott! Kanskje overlever Eføyen oss alle sammen, en Eføy kan nemlig bli tusen år gammel! ...men neppe i en stue? Vi får se! :))



Det sorte bordet har jeg valgt å beholde akkurat som det er. Bordet er vakkert og sjarmerende, ikke til tross for sine små skjønnhetsfeil, skrammer og hakk, men på grunn av sine disse skjønnhetsfeilene! Det samme gjelder den gamle sorte matte trekofferten med beslag og hengsler av lær. Antikvitetene har personlighet, særpreg, sjel og sjarm! De bærer også med seg et viktig stykke historie, har stor affeksjonsverdi og skaper tilhørlighet mellom generasjoner. Et flott innslag i interiøret i dagligstuen vår! Jeg har nå våre mest brukte noteark oppbevart i den sorte kofferten. På bildet til venstre ser du et av flere gamle skrin og små trekasser som jeg også fant da jeg var på skattejakt på loftet hos mamma og pappa. De gamle nøklene kom helt til sin rett på det enkle, moderne, etasjefatet av klart glass. Maleriet på staffeliet er malt av undertegnede. Det samme gjelder det lille maleriet plassert på et Plexiglass-stativ beregnet for tallerkener, som står bak den gamle trekofferten. Staffeliet er av nyere dato.


Den andre delen av stuen vår står foreløpig urørt, men det er bare foreløpig! Sofaene våre skal også få gjennomgå en liten forvandling kommende uke, bilder av dette dukker nok opp her på Glassveranda i løpet av uken.


Ha en riktig fin søndagskveld! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Flere detaljer i vårt hus finner du her: "Detaljer i mitt hus - Details in my house".











Her finner du Skattejakt på et gammelt loft - Del 1-8, m.m.:


En vakker gammel matkiste
Den gamle digre kaffeboksen
Oldefars skriveskrin
Et glimt fra dagligstuen vår etter stilendringen
En sjarmerende gammel flaskekasse
Et høyreist og stilig gammelt blomsterbord

Gamle nostalgiske nøkler
En gammel vakker kofferten i heltre
Bestefars gamle melkespann

15 kommentarer:

Minka sa...

Så flott det ble med alle skattene dine, alltid kjekt med litt forandring i hjemmemiljøet..Klems..

Lunalei ;-) sa...

Så flott det ble! Likte godt ideen med perleblomster i ølglass!!!
Ha en god søndag!
Klem fra Lunalu

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Hei Ann:) Kjempeflott ble det. Mange nydelige detaljer:)
Enig i at det er flott å blande litt gammelt og litt nytt...slik har jeg det også;)

Så fint det ble med perleblomstene i flaskekassen! Det var en idè jeg tror jeg skal bruke i min flaskekasse;)

Klem Tina:)

Nooria sa...

Fine bilder! Jeg liker de rustikke detaljene dine :-).

Anonym sa...

Så vakkert med de gamle tingene, jeg elsker den stilen som gjør hjemmet personlig, ikke som en side i en møbelkatalog.Du har virkelig skjønt det :-) Tips: Gamle rustne hestesko er flott sammen de tingene du har. Hilsen Fru Kråkeslott.

Ann sa...

Gamle flaskekasser fylt med ølglass med jord og Perleblomster i kan anbefales på det varmeste! :)) Utrolig vakkert, og dufter himmelsk godt!
Jeg er livredd hester!...

Ha en fortsatt fin kveld alle sammen, og tusen takk for alle hyggelige kommentarer!! :)

Klem, Ann.

Elin sa...

Rett og slett ; fantastisk flott !
Så mange nydelige detaljer i disse gamle tingene som gir et unikt og særpreget hjem . Flink kunstner er du også !
Vel utført arbeid !

Tania Romualdo sa...

Hi Ann,
I can't read norueugian but I´m delighted with the photos with details form your house.
Nice blog!
Hugs from Cape Verde (small archipel in the Atlantic Ocean)
Tania

salige lavendel sa...

Utrolig nydelig OG personlig hos deg! Må si jeg er veldig enig i mye av det du skriver her. Tror svenskene og danskene er mye flinkere til å være litt mer individualister enn nordmenn ofte er. Det gir seg helt sikkert også utslag i interiøret.

Ann sa...

Å så hyggelig med så mange fine tilbakemeldinger! Tusen takk alle sammen!!
Thank you very much for your kind comment, Tania!

Ha en fortsatt fin uke! / Have a nice week! :)

Klem, Ann.

anita@ sa...

Hei.
lekre bilder fra stuen din:-)
Skal male stuen er på vei mot den hvite stilen.... hvilke farge har du brukt??
eller er det noen andre som har noen forslag?

Ann sa...

Hei Anita! Fargen heter Cappuccino. Jeg brukte Lady interiør 10, vannmaling. Den er en lys, lys beige (men brunlig beige, ikke gul) i dagslys og har nesten et snev av støvrosa over seg sent om ettermiddagen i lavt sollys. En varm lun "beige-brun-støvrosa" farge som er veldig veldig lys, men likevel mørk nok til at den skiller seg tydelig fra det hvitmalte listverket og møblene som er malt i hvitfargen lys antikk :)) Jeg er svært fornøyd med fargevalget ;)

Lykke til, uansett hvilken farge du velger! :)

Klem, Ann.

Anonym sa...

For en flott blogg du har!!! Jeg har nylig begynt å kikke på blogger - og plutselig kom din opp -med musikk og det hele. Stilen din er hyggelig og personlig, synes jeg.

Mia sa...

Vilken underbart inspirerande blogg.
Duär välkommen att besöka mig på www.turagarden.blogspot.com . Jag har som du min egna stil :)

Kram Mia

Anonym sa...

NYYYYDELIG - jeg har allerede tenkt å stjele flere ideer her ;) Har bare så vidt vært innom, men hver gang blir jeg busta av de andre for musikken røper meg! Sjelden jeg ser ting jeg ikke har sett før på så mange nye måter. Nå skal jeg skynde meg å si takk til to stoler som jeg har fått tilbud om selv om jeg ikke turde tenke tanken på at noen skulle sette seg i dem :) Fyttikatta så mye lekkert! Og i min stil og farge. Hilsen www.minminivilla.blogg.no